Balogh László, a DE Sporttudományi Koordinációs Intézet (DESKI) igazgatója elmondta: nem sok olyan lehetőség van Magyarországon, mikor nemzetközileg elismert szakemberek adják át ismereteiket a hallgatók számára, akik ily módon az elméleti tananyag mellett közelebb kerülhetnek a gyakorlathoz is.
A DESKI demonstrátoraként is közreműködő Bács Zalán köszöntőjében örömét fejezte ki, hogy egy neves külföldi szakember fogadta el a meghívásukat, akitől sokat lehet tanulni. Egyúttal előrevetítette, hogy több szaktekintélyt is terveznek elhívni a jövőben.
A DVSC még 2022-ben kötött szakmai együttműködési szerződést a spanyol Villarreal CF-fel. A kontraktus szerint a Villarreal három szakembere az év legalább kilenc hónapjában módszertani segítséget nyújt a DVSC Labdarúgó Akadémia edzőinek, szakmai támogatást ad a Pallagon zajló munkához. Emellett a magyar klub szakemberei a spanyol élcsapatnál cserélhetnek tapasztalatokat.
Pablo Alberola Talamantes előadása kezdetén ismertette, hogy a harmadik szezonját zárja a Debreceni VSC-nél, ahol a módszertanra koncentráltak. Röviden bemutatta a Villarreal CF-et, ahol a céljuk, hogy az akadémiáról minél több játékos kerüljön fel az első csapathoz.
- Az igazság az, hogy nagyon nehéz elérni a profi szintet, könnyebb megnyerni a lottót, mint az első osztályban játszani. De akkor felmerül a kérdés, edzőként hogyan segíthetek a játékosokon, miként lehet fejleszteni azokat, akik nem érnek el a csúcsra. A válasz pedig, hogy meg kell változtatni a fókuszt, a lényeg, hogy nem az edzőért van a játékos, hanem a klubért. A prioritás a játékosok fejlesztése, és az edző feladata az, hogy segítsen a labdarúgónak elérni az ő személyes céljait. Ennek mentén fejlesztettük ki módszertanunkat a Villarrealnál: a középpontban a játékos van, és az, miként lehet őt erősíteni minden téren – vázolta a módszertani igazgató.
A Villarreal CF szakemberei a fentiek mentén kezdték meg a munkát a DVSC-nél is, ahol a módszertani folyamat három fő részből tevődik össze: az edzők fejlesztéséből, a játékosmegfigyelőkkel való együttműködésből és abból az egységből, amely teljes egészében magukra a labdarúgókra koncentrál.
- Nem akartunk rögtön radikális változásokat bevezetni, ezért a kooperáció kezdetén megfigyeltük, miként is zajlik a munka a Lokinál. Láttuk, milyen területeken kell fejlődniük, az aktív tanulási módszerekben hiszünk, így e mentén haladtunk. A tanulási folyamat mindig a megbeszéléssel és a tervezéssel kezdődik, utána jön a gyakorlatba ültetés. Ezután nagyon fontos az, hogy ezt felülvizsgáljuk és átnézzük, reflektáljunk. Az edzők között is javítani kellett az együttműködést, hogy csapatban tudjanak dolgozni, beszéljenek egymással. Látszik, hogy változott a hozzáállásuk, mikor megtervezik az edzéseket, meghatározzák a feladatot, megtörténik a megfigyelés, és kérdéseket tesznek fel, hiszen a lényeg az, hogy intelligens játékosokat neveljünk. Az edző útmutatást adhat a játékos számára, de a játékos az, akinek meg kell határoznia a saját céljait, ezért is hoztunk létre egy mentorprogramot. Ha megvan az interakció az edző és a játékos között, ha kérdéseket tesz fel az edző, akkor ezáltal a játékos jobban fogja érteni a játékot, fejlődik a kommunikáció, fejlődik a teljesítmény, többet gondol és többet gondolkodik a játékról, sokkal kreatívabb lesz. A fókusz magukon a labdarúgókon van, ugyanakkor az edzőkre, az ő fejlesztésükre is oda kell figyelni – mondta Pablo Alberola Talamantes.
A DVSC-nél kialakított mentorprogramról Gazsi Tamás, a klub U16-U17-es kapusedzője beszélt. Beavatta a hallgatóságot abba, hogy a gyakorlatban miként dolgoznak együtt a játékosokkal, mi szerint épül fel egy hetük, hogyan határozzák meg a célokat és mily módon érik el a fejlődést.
Az eseményre, mely a DE Sporttudományi Koordinációs Intézet és a Nyirkos István Sporttudományi Szakkollégium szervezésében valósult meg, sokan látogattak el, az egyetemisták mellett DEAC utánpótlásában dolgozó trénerek is érdeklődve hallgatták az előadást.
Sajtóközpont