Az Informatikai Kar és az INTER TAN-KER Zrt. közös hardvere és szolgáltatása összegyűjti az autóbuszokban mért információkat és helyben, valós idejű, mesterségesintelligencia-alapú adatfeldolgozást végez. Ezáltal a járművek üzemeltetője és a gyártó számára is folyamatosan elérhetők lesznek a legfontosabb műszaki adatok a buszok működéséről, műszaki állapotáról.
Az ITK Production Operation, Training & Support System egy járműbe szerelt telemetriai adatgyűjtő és -elemző egység lesz, melynek működése a folyamatos ellenőrzés és karbantartás miatt kulcsfontosságú. A tervek szerint a műszert már a buszok gyártása során beépítik a járművek alvázába, így a szolgáltatás során nemcsak a valós idejű adatok, hanem a gyártási sajátosságok is megjelenhetnek.
Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar dékánja a projekt szakmai vezetőjeként tartott hétfői tájékoztatón elmondta: az adatorientált megközelítés lehetővé teszi a korszerű tervezést.
- Az elmúlt években az adattudomány és a hozzá kapcsolódó mesterséges intelligencia számos ponton megjelent és markáns részévé vált a kar oktatási és kutatási tevékenységének. Ehhez hozzájárul, hogy a Kassai úti campuson elérhető szuperszámítógépek jelentősen segítik a nagy mennyiségű adat feldolgozását, valamint az IK ipari együttműködései is támogatják a szakmai munkát. Az új fejlesztéshez kapcsolódó elemzések során számos tudományterület megjelenhet majd, a mesterséges intelligencia és az adattudomány hasznos eszközöket biztosít ehhez. Olyan adatokat is tudunk majd gyűjteni, amik az országban máshol is használhatók lehetnek – ismertette a kari vezető.
Horváth Zoltán, az INTER TAN-KER Zrt. ügyvezető igazgatója kiemelte: a fejlesztés célja, hogy a járműveket jó költséghatékonysággal és magas színvonalon üzemeltessék.
- Az autóbuszokból már most is rengeteg adatot ki lehet nyerni, ennek továbbfejlesztése történik meg a program során. Olyan adatokra van szükségünk, amelyek többletinformációt jelenthetnek a karbantartás, a javítás során, pontosabban meg lehet például határozni a jármű meghibásodását, előre lehetne jelezni a szervizelést, ezzel a beavatkozás is költséghatékonyabbá válhat – tette hozzá.
A tervek szerint az eszköz számos telemetriai adatot gyűjt és elemez majd: egyebek mellett a kormányszögállást, a gázpedál használatát, az üzemanyag felhasználását, a motor terhelését és a fordulatszámot, a GPS-információkat, a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az útburkolat állapotát is figyeli majd, valamint a sofőrképzést is modernebb irányba lehet terelni általa.
A jelenlegi járműpark összetétele miatt első körben a dízelmeghajtású járművek bevonásával indul a fejlesztés.
- Az elemző modul és integrált szenzorok révén a környezeti és a járműértékelés egymást kiegészítve történik. Az a technológiai know-how, amelyet az önvezető járműveknél már a gyakorlatban is alkalmazunk, nagymértékben megegyezik azzal, amit az adatgyűjtésnél használunk majd. A mesterségesintelligencia-modulok adatokat gyűjtenek, elemeznek és értékelnek. Mivel már a gyártás során beépíthetők a szenzorok, hozzájárulhatnak a buszok élettartamának növeléséhez. Az is célunk, hogy különböző, változó adatokat tudjunk mérni közlekedési dugóban, valamint zavartalan körülmények között – sorolta Kovács László, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar adjunktusa, a projekt szakmai megvalósítója.
A mintegy 756 millió forintos fejlesztéshez 469,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott az Európai Regionális Fejlesztési Alapból az INTER TAN-KER Zrt. és a Debreceni Egyetem közös konzorciuma.
Az együttműködés a GINOP PLUSZ-2.1.1-21 „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című felhíváson belül a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00136 azonosító számú projekt keretében valósul meg.
Sajtóközpont - BZ
Nemzetközi szinten is egyedülálló adatgyűjtő és- elemző egységet fejleszt a buszok üzemeltetéséhez és gyártásához a Debreceni Egyetem Informatikai Kara és az INTER TAN-KER Zrt. A most induló, három éves program részleteit hétfőn mutatták be a kar és a vállalat vezetői az egyetem Kassai úti campusán.