A megoldás lényege, hogy a vizsgálandó folyószakaszokról drónok segítségével olyan nagy felbontású videókat és fotókat rögzítenek, melyek lehetővé teszik a felszíni vízsebességek meghatározását, valamint sekély medrű folyószakaszokon 3D-s medertopográfia készítését. Korábban ilyenekre kizárólag csónakhoz rögzített műszerekkel volt csak lehetőség.
- A módszernek köszönhetően ezentúl a levegőből is lehetőség nyílik nehezen megközelíthető folyószakaszokról pontos hidromorfológiai adatok gyűjtésére, mely segíti a hatékonyabb vízügyi tervezést és vízügyi előrejelzések készítését – fejtette ki Bertalan László, a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar Természetföldrajzi és Geoinformatikai Tanszékének adjunktusa a hirek.unideb.hu-nak.
Elmondta: a német, magyar, angol és finn kutatókból álló csoport a módszer megbízhatóságát a Sajó folyó mellett a német Freiberger Mulde, valamint a finn Pulmanki folyók egyes szakaszain vizsgálta. A terepen zajló adatgyűjtés és a fejlesztési folyamat csaknem két évig tartott. A Sajó menti elemzések elkészítésében hazai és külföldi geográfus MSc-szakos hallgatók is közreműködtek.
A kutatók előzetes eredményeiket már hazai és nemzetközi tudományos konferenciákon, illetve egy hosszabb tudományos cikkben is bemutatták. Utóbbi a rangos Earth Surface Processes and Landforms című tudományos folyóiratban is megjelent. Az angol nyelvű írás itt olvasható.
Az összegyűjtött nagymennyiségű adatokat tovább vizsgálják, a tervek szerint újabb publikációk jelennek meg a témában.
Sajtóiroda – OCs