- A fizikatanári gyakorlatban rengeteg innovatív ötlet merül fel, hogy egy-egy tananyagot miként lehet hatékonyan tanítani a középiskolásoknak, amikor mindenki zsebében ott lapul egy okostelefon. Erről a témáról, a fizika népszerűsítéséről és például a közösségi oldalak nyújtotta lehetőségek felhasználásáról is szó lesz az előadásokon. A fakultatív programok részeként olyan látogatásokat is szerveztünk, amelyek fizikatanár szemmel is érdekesek lehetnek, például a Sugárterápiás Központ, az ATOMKI, az Agóra, az NI – mondta el a hirek.unideb.hu-nak a rendezvény szervezésében közreműködő Természettudományi és Technológiai Kar dékánja, Kun Ferenc.
A kari vezető hozzátette: az ország minden részéről érkező mintegy 160 gyakorló fizikatanár mellett a TTK fizikusai is részt vesznek az ankéton, hiszen az egyetemi képzésben is egyre nagyobb szerepet kap a gyakorlati oktatás.
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat négynapos rendezvényének szerdai megnyitóján Komolay Szabolcs, Debrecen alpolgármestere felidézte, hogy a város számára mindig fontos szerepet játszott az oktatás, például a mohácsi vész után nem a nagyobb hadsereg felállításában, hanem a tudás átadásában látta a jövőt a Református Kollégium – a Debreceni Egyetem jogelődjének – alapításával.
- Ez a látásmód azóta sem változott, éppen ezért hozott létre a város oktatási tanácsot a tankerület, a köznevelési intézményeket üzemeltető egyházak, a szakképzési centrum és az egyetem közreműködésével a stratégiai kérdések megvitatására. Az a cél, hogy olyan képzések induljanak, amelyek egyaránt szolgálják a város, a régió és a betelepülő cégek igényeit – fogalmazott Komolay Szabolcs.
A házigazda Debreceni Egyetem nevében Bartha Elek oktatási rektorhelyettes köszöntötte az Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató résztvevőit, beszédében kitért a tanárképzés fontosságára.
- Az ilyen esemény különlegessége, hogy a résztvevők évről évre lehetőséget kapnak, hogy a kutatókkal, a fizika tudományos műhelyeivel közvetlen kapcsolatot tarthassanak, és így állandó megújulást, felfrissülést kaphassanak. Ez rendkívül tanulságos a tudomány és az iskolai fizikaoktatás szempontjából, és fontos a szervezőknek is, különösen amiatt, hogy fizikatanárok képzésével is foglalkozunk – hangsúlyozta Barta Elek. A rektorhelyettes hozzátette, hogy bár az osztatlan tanárképzés egyre népszerűbb, a természettudományos tárgyak nem teljesen követik ezt a trendet.
- Éppen ezért fontos, hogy kedveltté tegyük ezt a pályát. Az egyetem számára lényeges, hogy akik az általános és középiskolában tanítják a fizikát, mennyire tudják azt vonzóvá, igazi perspektívává tenni a diákok számára. Csak azokat tudjuk felvenni, akik kedvet éreznek a fizikához. A végzést követően pedig visszamennének tanítani, így ez egy körforgás, amiben egymásra vagyunk utalva – tette hozzá Bartha Elek.
Groma István, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat főtitkára megnyitójában kiemelte, hogy az Unesco Eötvös-évnek nyilvánította az idei esztendőt, mivel 100 éve hunyt el a fizika- és matematikaoktatás meghatározó alakja, Eötvös Loránd.
A megnyitón átadták a közoktatásban tevékenykedő fizikatanárok munkájának elismerését szolgáló Mikola Sándor-díjat. A középiskolai oktatóknál Moróné Tapody Évának, az általános iskolai pedagógusoknál Szabó Miklósnak, valamint a Marx György-vándordíjat Pál Zoltánnak ítélték oda.
A rendezvényen Groma István főtitkár Rugók varázsa címmel, majd a házigazda DE TTK nevében Szabó István, a Fizikai Intézet igazgatója Innováció pedagógia: a fizika és a technológia találkozása címmel tartott előadást.
Sajtóiroda - TPL