Érdemes a nemzetközi hálózat részesévé válni

A futball sportszakmai és üzleti globalizációját elemezte Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja a Nemzeti Sport hasábjain. Az országos sportnapilapban megjelent publicisztika rávilágít: a modernizációs törekvések nyomán a klubok működési modellje is átalakult.

„A labdarúgás a sporton belül lépést váltott és a sportgazdaság egyik legmeghatározóbb elemévé vált, valójában az igazi üzlet szinte kizárólag e sportág körül alakult ki világszinten” – írja a Csoportban jobb címmel megjelent véleménycikkben Bács Zoltán, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az Egyesült Államok major bajnokságai (amerikai futball, baseball, jégkorong, kosárlabda) csak a térségre koncentrálódnak, de a labdarúgás amellett, hogy mindenhol elterjedt és a legnépszerűbb játékká vált, egyben ketté is szakadt – kiemelkedtek a nagy értékű, üzleti vállalkozásként is értékelhető klubok, melyek valódi gazdasági értékkel bírnak és akár globális szerepet tölthetnek be.

A professzor azokról a csoportokról is értekezett, amelyek az elmúlt évtizedekben megjelentek egyes csapatok, klubok mellett. A publicisztikából kiderül: az első igazán globális futballcsoport a City Football Group (CFG), amely a világ vezető klubjainak tulajdonosa és üzemeltetője, öt kontinensen 13 egylet a tagja. A CFG úttörő a tehetségfejlesztés, a rajongói élmények, a szórakoztatás, a kereskedelmi lehetőségek és a közösségi hatás terén. A CFG klubjait világszerte több mint egymilliárd követő támogatja. 

Bács Zoltán rámutatott, hogy jelenleg 131 multiklubstruktúra működik, globálisan több mint 350 csapattal, amiből Európában 258 együttes már ilyen rendszerben található. Érdekességként emelte ki, hogy az elit bajnokságokból több mint százan, azaz az UEFA versenysorozataiban induló egyletek 13 százaléka már valamilyen multiklubstruktúra része. 

Hangsúlyozta: Magyarországon még egyetlen csapat sem tartozik valamely nemzetközi csoporthoz. Ugyanakkor előnyként említi hazánkban a kiváló infrastruktúrát, az akadémiákat, a történelmi hagyományokat, az egyes klubok mögött álló erős közösségi bázist és lokális erőt. A kancellár szerint a helyenként meglévő jelentős külső tudásbázis egyik-másik magyar klubot alkalmassá teheti arra, hogy hosszútávú projekt keretében majdan nemzetközi hálózat részesévé váljon.

A cikk rávilágít: a labdarúgás ma már nemcsak játékos- és edzőkérdés, hanem olyan összetett rendszer, amelyben számos területen képzett szakemberek dolgoznak együtt, hogy egy klub szakmai és gazdasági téren egyre sikeresebb legyen, felhasználva ehhez a különböző tudományterületek segítségét is.

A sportközgazdászképzés szakvezetőjének publicisztikája online is elérhető: https://www.nemzetisport.hu/minden-mas-foci/2025/04/csoportban-jobb-bacs-zoltan-publicisztikaja
 

 

Sajtóközpont