A Debreceni Egyetem a hazai e-sport egyik fellegvára, egyrészt szakosztálya, a DEAC-Hackers, másrészt pedig kiváló tudományos kutatásai miatt, melyek során az e-sport teljes körű vizsgálatát végzik. Az intézmény számára oktatási, kutatási és fejlesztési szempontból is kiemelten fontos ez a terület. A Debrecen 2030 keretében, részben kormánytámogatással, részben pedig az egyetem saját forrásaiból megépült e-sport központot egyszerre akár százan is használhatják a legújabb és legmodernebb technikai feltételek mellett.
Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár a pénteki átadó ünnepségen mondott beszédében hangsúlyozta: a Debreceni Egyetem mindig újított, és ezzel új modelleket alkotott a hazai felsőoktatás számára, az új létesítmény pedig az oktatásban, a sportban, a tudományban és az innovációban egyaránt hasznosítható.
- Egyre több olyan fiatalra van szükség, aki műszaki, informatikai területen szerzi meg diplomáját. Az ő körükben egyre elterjedtebbé válnak a különböző online játékok és az e-sport, valamit ezek népszerűségét kihasználva vonzzuk a fiatalokat, akik ezek után a felsőoktatásban megismerkedhetnek az informatikai, műszaki tudományokkal. Olyan diplomát szereznek ezáltal, amivel ezen a területen el tudnak helyezkedni – mutatott rá a helyettes államtitkár.
Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja elmondta, hogy 2017-ben vetődött fel a gondolat, hogy szükség lenne a stadionban egy többcélú e-sport egységre.
- Elsősorban oktatási célokat szolgál, hiszen az Informatikai Kar, a Gazdaságtudományi Kar és a Műszaki Kar képzéseit, céljait segíti. Emellett pedig a DEAC és a DVSC e-sportolói is tudják használni ezt a komplex és egyedülálló létesítményt – fejtette ki a kancellár.
Az egyetemi vezető hozzátette: a beruházással teljessé vált a 2014. május 1-jén átadott Nagyerdei Stadion külső karéjának hasznosítása.
- Itt található a Hall, a Sportdiagnosztikai, Életmód és Terápiás Központ, az UniFit és most már az E-Sport Központ. Így együttesen körülbelül 7000 négyzetméter az, amit az egyetem saját céljai érdekében fel tud használni a Nagyerdei Stadionban – sorolta Bács Zoltán.
Hajdu András, az Informatikai Kar dékánja kiemelte: mivel az E-sport Központban található gépek grafikus kártyája nagyon erős, ezek a számítógépek olyan oktatási feladatokat is el tudnak látni, amelyeknek nagyon nagy a számítási igényük.
- Itt lehet gondolni a korszerű, mesterséges intelligencia alapú modellekre, amelyeknek a betanítása sok időt vesz igénybe. Vagy mondjuk a számítógépes grafikára, ami a játék programokhoz hasonlóan szintén izgalmas, nagy számításteljesítményt igénylő terület, illetve a virtuális valóságot is itt tudom még megemlíteni, ami szintén erősen gépigényes terület – magyarázta az Informatikai Kar dékánja.
Lóczi Lászlóné Kovács Marianna, a DEAC ügyvezetője a központ átadása kapcsán elmondta, hogy sok-sok évnyi munka eredményeképp egy nagyon komoly e-sport szakosztály kezd kialakulni a DEAC-ban. Az új létesítmény pedig az egyetem és sportklubjának céljait is eredményesen szolgálhatja.
- Mindannyiunk számára nagy öröm ez a létesítmény, hiszen olyan egyetemi hallgatók is tagjai a szakosztálynak, akik szép eredményeket tudnak elérni az informatika és az e-sport világában. Van olyan külföldi hallgatónk, aki a DEAC tagjaként világszintű versenyeken nyert már dobogós helyezéseket – mutatott rá a klubvezető.
Az egyetemi E-sport Központban 68 Gamer PC állomás, 2 Stream PC állomás, 10 PlayStation 5 konzol, 10 Xbox Series X konzol és 10 Ipad Pro tablet áll a hallgatók és a játékosok szolgálatába.
Sajtóközpont - PKZs