A Magyar Tudomány Ünnepe 2025 rendezvénysorozathoz kapcsolódóan A digitális tér hatásai gyermek- és ifjúkorban címmel rendezett szakmai konferenciát a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kara és a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége november 20-án. A csütörtöki eseményen tudományos előadásokon hívták fel a figyelmet az iskolaegészségügy és az új kor kihívásaira, az okoseszközök által előidézett függőségre és a megoldási lehetőségekre.
Móré Marianna, a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kar dékánja köszöntőjében kiemelte: a tanácskozás számos olyan kérdést vet fel, melyek megválaszolása hosszú időre kihívást jelenthet a szakemberek számára.
- A múlt század végén a tömegkommunikáció kutatásával foglalkozó szakemberek, pszichológusok, pedagógusok együtt kezdtek gondolkodni azon, mi történik a gyerekekkel, ha a televízió beszivárog a hétköznapjaikba. Ma már nem azzal foglalkozunk, milyen hatása van a televíziónak a gyerekekre, hanem az a fő kérdés, hogy miként befolyásolja a fiatalokat és a gyerekeket a közösségi média, a digitalizáció. A konferencia olyan témákat feszeget, melyeket éveken át lehet még tárgyalni, mindezek alapján el kell gondolkodni azon is, hogy a technológia milyen szerepet tölt be a családi kapcsolatokban. A tanácskozás segít gondolkodni és rávilágít olyan helyzetekre, melyekkel a mai fiatalok és gyerekek minden nap találkoznak, hiszen a digitalizáció szerves része a világ fejlődésének – fogalmazott a kari vezető.
Várfalvi Marianna, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetségének elnöke beszédében hangsúlyozta, hogy a védőnői és az iskolavédőnői ellátás számára innovatív szemléletet képvisel a tanácskozás, a 110 éves magyar védőnői hálózat hatékonyságát ezekkel a tudományos tapasztalatokkal lehet erősíteni.
- A védőnőknek a szövetség elmúlt több mint száz évében mindig az volt a feladata, hogy megelőzze azoknak a hatásoknak a megjelenését, melyek a gyermekek és a családok fejlődését negatív módon befolyásolnák. Megtaláltuk azt a fókuszpontot, azt a társadalmilag fontos üzenetet, melyben nem lehet csak a védőnőknek, pedagógusoknak, szülőknek tenni, hanem együtt kell gondolkodni és cselekedni. A védőnői hálózatnak reagálnia kell az aktuális problémákra, minél gyorsabban meg kell találni a megoldásokat – tette hozzá a szövetség elnöke.
Kádár Magdolna Katalin, a Belügyminisztérium Egészségügyi Fejlesztéspolitikai és Ágazati Informatikai Főosztályának vezetője arról beszélt, hogy a gyermekek és a tizenévesek képernyőhasználata és függősége a személyes boldogulásuk, a társadalom fejlődése érdekében kulcsfontosságú.
- Olyan információs túlterhelésben élünk, hogy a fiataloknak esélyük sincs arra, hogy megfelelően befogadják és feldolgozzak, amit látnak és hallanak. A korlátozás és a megvonás kudarcra van ítélve, ha nem értjük meg a mostani generáció működési modelljét és nem sikerül együttműködni velük. Az informatika lehet eszköz, de a túlzott digitális médiahasználat veszélyei, az internetes bántalmazások jelen vannak, az okoseszközöktől való függőség befelé fordulást, testképzavart, depressziót okozhat. A cél a biztonságos, tudatos eszközhasználatra nevelés, ebben a család mellett az iskolavédőnők szerepe megkerülhetetlen – közölte a főosztályvezető.
A Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kar oktatási dékánhelyettese, Jávorné Erdei Renáta szerint egyszerre kell lehetőségekről és kihívásokról beszélni, hiszen az online tér nem eredendően gonosz, de a helyes és mértékletes használat együttműködésre és együttgondolkodásra készteti a különféle területeken dolgozó szakembereket.
- A konferencia célja, hogy a résztvevők kérdéseket vessenek fel arról, hogyan lehet támogatni a gyerekeket és a fiatalokat abban, hogy biztonságosan mozoghassanak a digitális térben, illetve a témában dolgozó és kutató szakemberek hogyan találhatnak jól működő, sikeres megoldásokat – emelte ki az oktatási dékánhelyettes.
Az eseményen részt vett Jászai Menyért, Nyíregyháza alpolgármestere is, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitális eszközök lehetőségeinek kihasználása és a veszélyek elhárítása közös cél, ebben kiemelte az iskolai szociális segítők szerepét, valamint az iskolaegészségügyi szolgálat jelentőségét.
A konferencián több szakmai előadást hallhattak az érdeklődők az okostelefonok és okos eszközök veszélyeiről, gyerekekre gyakorolt hatásairól, így például szó volt arról is, milyen szerepet töltenek be az interaktív képernyők a családok mindennapjaiban. A tanácskozás résztvevői hallhattak a képernyőhasználat pszichológiai vonatkozásairól és a képernyőidőcsökkentő programról, valamint arról is, hogyan lehet elterelni a gyerekek figyelmét az okoseszközökről.
Sajtóközpont - DE
Digitális csapdába esett generáció
Az okoseszközök gyerekekre jelentő veszélyeit, a képernyőidő családokban betöltött szerepét, a probléma társadalmi beágyazottságát mutatták be, valamint megoldási javaslatokat ismertettek a szakemberek a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Karán rendezett tanácskozáson.
Last update:
2025. 11. 21. 11:10