E(z)-Debrecen: fókuszban az e-mobilitás és a fenntarthatóság

A debreceni járműipar jelenéről és jövőbeli lehetőségeiről volt szó a Debrecen Drive pénteki szakmai konferenciáján. Az ország legnagyobb járműipari seregszemléje részeként rendezett tanácskozáson a Debreceni Egyetem szakemberei és az iparági szereplők tekintették át az aktuális kérdéseket.

A járműipar jövő évtizedeit meghatározó elektromobilitás és a fenntarthatóság volt a fő témája az E(z)-Debrecen: kihívások és megoldások az e-mobilitás új központjában című pénteki konferenciának, melyet a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézete rendezett. A tanácskozás megnyitóján Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem rektora kiemelte: olyan a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy tisztán látható, mit kíván a jövő, ez pedig az elektromos hajtás, az e-mobilitás.

– A Debrecen Egyetem az elmúlt 20 évben iparági együttműködési rendszereket alakított ki, ágazati klaszterek működnek például a gyógyszeriparban, az élelmiszeriparban, a táplálkozástudományban, a rekreációban, a sportban. A járműiparban pedig most formálódik a BMW-vel és az elektromos hajtáshoz elengedhetetlen akkumulátorgyárakkal – ismertette az egyetemi vezető.

Szilvássy Zoltán nagyszerű dolognak nevezte, hogy a DE meghatározó szerepet kapott a BMW globális hálózatában, a szakemberképzés mellett az egyetem innovációs és technológiai képességeire is számít a német autógyár.  

– Nagyon nagy optimizmussal nézhetünk a jövőbe, amikor is Debrecen vezető szerepet tud betölteni az e-mobilitásban Magyarországon – jelentette ki a DE rektora.

Debrecen polgármestere szerint az elmúlt évszázadokban a debreceniek kicsit irigykedve figyelték azokat a gazdasági centrumokat, amelyek egy-egy nagy átalakulási folyamat élére álltak és sikeresek lettek.

– Debrecen most kapta meg az esélyt arra, hogy a XXI. század sikervárosa legyen. A járműipar Debrecen és a régió gazdaságának a húzóágazata lehet a következő évtizedekben – vélte Papp László.

Megjegyezte, hogy Debrecenbe tíz év alatt 10-12 és fél milliárd eurónyi, több mint 5 ezermilliárd forintnyi működőtőke érkezett és érkezik, melynek köszönhetően 20 ezer új munkahely jön létre pár év alatt.

Hangsúlyozta: 2015-ben indultak el azok a folyamatok, melyek nyomán megerősödött a Debreceni Egyetem műszaki képzése. Most is jelentős infrastrukturális fejlesztések zajlanak az intézményben ezen a területen, vagyis a járműipari szakember-utánpótlás Debrecenben biztosított lesz – ígérte a városvezető.

Kiemelte, hogy a város és a Debreceni Egyetem kiváló kapcsolata jó alapot teremt arra, hogy a gazdasági növekedésből fakadó kihívásokra közösen tudjanak sikeres válaszokat adni. Például a Debreceni Környezeti Ellenőrző Rendszer szintén a Debreceni Egyetem és Debrecen városának közös szellemi terméke – tette hozzá.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára arról beszélt, hogy az Európai Unió az államok és az önkormányzatok személyautó-, kisteherautó-, illetve autóbusz-beszerzéseit úgy szabályozza, hogy meghatározza mekkora lehet az elektromos és a hidrogén hajtású járművek aránya. 2035-től már csak elektromos autók helyezhetők üzembe ezekben a szektorokban.  

– Az Unió irányelvei a tehergépjárművek, az autóbuszok és a városi buszok szén-dioxid kibocsátására szigorú értékeket szabnak meg. 2030-ig a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében 43 százaléknak kell tiszta hajtásúnak lenni, 2040-ig pedig a 90 százaléknak. Városi buszok esetében a 100 százalékot szintén 2040-re kell elérni – ismertette Bói Lóránd.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy hazánkban idén helyezték a legtöbb elektromos autót forgalomba. Elmondta: a Volánbusznál egyre több elektromos és hidrogén hajtású autóbuszt használnak, melyeknek jók az üzemeltetési tapasztalataik, ugyanakkor a hidrogén hajtású járművek egyelőre nagyon drágák.

A szakmai fórum folytatásában egyebek mellett a járműipar finanszírozásával foglalkozó pénzintézetek képviselői (Horti Flóra senior ágazati elemző – MBH Bank, Záhonyi Ádám járműipari kapcsolatokért felelős vezető – MBH Bank, Hanczár Zsolt gépjármű divízió vezető, Euroleasing Zrt.) beszéltek arról, hogy mi történik most járműiparban, és mi várható a következő évben. A Debrecenben épülő egyik akkumulátorgyár, a CATL kommunikációs és PR-menedzsere, Sidló Noémi Úton egy zöldebb jövő felé címmel adott elő.

Két kerekasztal beszélgetést is rendeztek a szakmai tanácskozás keretében. E-mobilitás megoldások – Szervezeti gyakorlatok címmel Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Logisztikai Szolgáltató Központ Kft. ügyvezetője, Szabó Péter László, a Schaeffler Debrecen ügyvezető igazgatója, Tirpák Zsolt, a Debreceni Szakképzési Centrum kancellárja, valamint Zsíros Norbert, a Robert Bosch Elektronika Kft. értékáram vezetője számolt be tapasztalatairól. A Fenntartható közlekedés – Tudatos elektromos autó használat című beszélgetésen Husi Géza egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar dékánja, Nyéki József, a Vitesco Technologies Hungary Kft. termelési igazgatója. Papp László, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere, valamint Petis László, az Alternatív Hajtású Járművek Versenyének létrehozója, IL-PE Kft. ügyvezetője vett részt.

A Debrecen Drive, az ország legnagyobb járműipari seregszemléje minden eddiginél több szakmai rendezvénnyel, több mint nyolcszáz különböző járművel, oldtimerek és prémiumkategóriás csúcsragadozó autókkal, valamint látványos night drive show-val várja a látogatókat május 24-től három napon át a Nagyerdei Stadion környékén.


Sajtóközpont – OCs