Szabadjára engedhették fantáziájukat, kreativitásukat a Debreceni Egyetem Műszaki Karán (DE MK) magyar és angol nyelvű képzésben építőmérnöknek tanulók ebben a félévben. Egyéniben vagy párban, tetszőleges anyagok felhasználásával olyan, egy méter hosszú, szabad nyílással és 13 centiméter széles útpályával rendelkező hídmodelleket kellett összeállítaniuk, amik a terhelésnek is jól ellenállnak.
Ungvárai Ádám, a DE MK Építőmérnöki Tanszék tanársegéde a hirek.unideb.hu-nak elmondta: többnyire fa és acélszálak felhasználásával összesen 24 modell készült, amikre a terheléskor egyenként 53 kilónyi súlyt pakoltak, miközben folyamatosan érzékeny műszerekkel mérték az alkotások reakcióját, meghajlását.
- A hallgatók lelkesen láttak hozzá a feladat megoldásához és szemmel láthatóan sok energiát fektettek ebbe. A hídtervezés egyik legfontosabb része kiszámolni, eltalálni, mennyi lesz a híd lehajlási értéke, ami a szabvány szerint a nyílás négy századrésze lehet, ez méretarányosan ebben az esetben két és fél milliméter. A súlyok rápakolásával elsősorban azt értékeljük, hogy mennyire jól sikerült ezt eltalálni – magyarázta Ungvárai Ádám.
A legjobb modellek szerkezetileg olyan stabilak, hogy nagy méretben, tartós anyagokból akár meg is épülhetnének. A szervezők örömére ráadásul olyan újszerű konstrukciók is megjelentek, amiket az elmúlt években még nem láttak.
Az ötfős, egyetemi és ipari szakemberekből álló zsűri a lehajlás mértéke, az önsúly, az esztétika és az ötletesség alapján pontozott, így születtek meg az érdemjegyek.
- Ennek a feladatnak a megoldása nagyban hozzájárul ahhoz, hogy hallgatóink igazi mérnökökké váljanak. Itt a korábban megszerzett ismereteket kell összegezni, egységgé alakítani és a gyakorlatba átültetni – hangsúlyozta a DE MK tanársegéde.
Sajtóközpont – OCs