A szakmai tanácskozásnak szeptember 26-án, pénteken az MTA DAB Székház adott otthont, majd a rendezvény másnap az online térben folytatódott.
A konferencia több mint negyedszázados múltra tekint vissza. A sorozat 1999-ben az Interdiszciplináris pedagógia elnevezésű tudományos tanácskozással indult azzal a céllal, hogy találkozási fórumot biztosítson a neveléstudomány területén kutatóknak, illetve a kapcsolódó tudományterületek művelőinek. Ezen túlmenően a szervezők mindig is kiemelt feladatuknak tekintették azt, hogy interdiszciplináris környezetben ápolják Kiss Árpád szellemi hagyatékát, ahogyan azt a neveléstudós megfogalmazta: „egy európai értelemben művelt és fogant pedagógiát".
A megnyitót követően a DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet munkatársai meglepetéssel készültek: Buda Andrást, a konferencia főszervezőjét, a Neveléstudományi Tanszék oktatóját köszöntötték 60. születésnapja alkalmából. Engler Ágnes tanszékvezető méltatta kollégája pályafutását, amelyből harminchárom év a Debreceni Egyetemen végzett oktatói és kutatói munkássággal telt. Ezt követően Herczegh Judit és Fintor Gábor mutatták be a szerkesztésükben megjelent Alfától az IKT-ig. Az információs társadalom és a pedagógia kihívásai című kötetet, amelyben tanítványok, pályatársak és mesterek köszöntik tanulmányaikkal az ünnepeltet.
Az 1999-ben indult Kiss Árpád Emlékkonferencia-sorozat XIV. rendezvényén idén az interdiszciplináris pedagógia a változások labirintusában témakör köré szerveződött. A kétnapos tanácskozásra regisztrált csaknem félszáz résztvevő 30 előadást hallgathatott meg.
- A tematika meglehetősen gazdag, a mesterséges intelligencia hatásaitól a zenepedagógiáig, a társadalom és az oktatás kapcsolódásának különböző területeitől a speciális nevelési kihívásokig számos témát érintették az előadók, több tudományágat képviselve, ami szorosan illeszkedik a Debreceni Egyetem (DE) törekvéseihez, hogy minél szélesebb képzési és kutatási lehetőséget biztosítson az intézmény hallgatói, oktatói számára – mondta a hirek.unideb.hu portálnak Buda András.
Az első nap négy szekcióban hangzottak el előadások, többek között a tanárok mesterséges intelligencia iránti bizalmának kialakulásáról, a medicinában alkalmazott oktatási eszközök fejlődéséről, a szülői bevonódásról vagy éppen az átképző tanfolyamokról.
A jelenléti nap zárásaként a résztvevők köznevelési aktorok közreműködésével tartott kerekasztal-beszélgetés során ismerkedhettek az iskolák digitális átállásával kapcsolatos eredményekkel, véleményekkel.
A rendezvényen megemlékeztek a közelmúltban elhunyt Somogyi Béláról, aki pedagógusként, oktatáspolitikusként mint Debrecen alpolgármestere, majd mint az Agóra Tudományos Élményközpont, a természettudományos nevelés fellegvára vezetőjeként tett erőfeszítéseket és ért el eredményeket az oktatás terén.
A konferencia második napja az online térben A magyar iskolarendszer szerkezeti és jogszabályi háttere 2000 után – hazai és európai kontextusban címmel plenáris előadással kezdődött, majd a speciális nevelési kihívásokat taglaló prezentációkkal folytatódott végül A művészet, a kultúra és a nyelv szerepe az oktatásban címet viselő szekció előadásaival zárult.
A rendezvényen elhangzott előadások anyaga hamarosan kiadvány formájában is elérhető lesz az érdeklődők számára.
Sajtóközpont - BZs