A sikeres vállalkozásépítésről, az innováció megvalósításának nehézségeiről és feltételeiről, a fegyelmezett gazdálkodás alapjairól, a tudatos cégirányításról, valamint pályafutásának legfontosabb állomásairól is beszélt a Debreceni Egyetem Mérnöki és Üzletfejlesztési Innovációs Intézetének (MÜZLI) első pódiumbeszélgetésén Kossa György, az ITK Holding elnök-vezérigazgatója.

Három évvel ezelőtt indult útjára a MÜZLI, melynek célja, hogy a gyakorlati szakemberek megosszák a tapasztalataikat, ezáltal az intézet a Debreceni Egyetem szerteágazó rendszerébe szőheti bele magát úgy, hogy az élő tanulás lehetőségét kínálja a hallgatóknak, akik a gyakorlati tanácsok révén felismerhetik magukban a vállalkozót. A pódiumbeszélgetések sorozatának első vendége Kossa György, az ITK Holding elnök-vezérigazgatója, a Debreceni Egyetemet fenntartó Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke volt, akit a vállalkozói lét prioritásairól, a sikerhez vezető út tapasztalatairól kérdezett Ascsillán Endre, a Mérnöki és Üzletfejlesztési Innovációs Intézet igazgatója.

- Ha valakinek van célja, annak a munka nem teher, ha fiatalon kitűz egy célt, akkor el is érheti – kezdte a beszélgetést Kossa György, aki nehéz sorsú családból indulva telefonszerelőként, táviratkézbesítőként is dolgozott a Magyar Postánál, melynek idővel főigazgatója lett. Ma már egy 42 milliárd forint éves árbevételt jegyző vállalat vezetője.

- A Magyar Postánál rengeteg innovatív lehetőséggel találkoztam, ezek az élmények ösztönöztek arra, hogy én magam is valami újat hozzak létre. Fiatalon a posta első számú szakmai vezetője lettem, ez adott lökést a fejlődéshez, de a hadsereg is rávezetett arra, hogy a fegyelmezettség hozzásegít az innováció létrehozásához. 2002-ig dolgoztam a postánál, majd úgy döntöttem, hogy újrakezdem az életemet – hangsúlyozta az ITK Holding elnök-vezérigazgatója.

A szervezetfejlesztésről szólva kiemelte: az innováció nem azt jelenti, hogy mindent újra ki kell találni és meg kell szüntetni a régi értékeket, inkább arról van szó, hogy a jó alapokra lehet tovább építkezni, ugyanakkor nagy gondot kell fordítani a kockázatkezelésre is. Kossa György hangsúlyozta, hogy a vállalkozásépítésnél mindig rendszerben kell gondolkodni és meg kell találni az összefüggéseket, enélkül nem érdemes cégalapításba kezdeni vagy nekilátni egy ötlet megvalósításának.

- Soha nem lesz innovatív az, aki nem látja át az egymásra épülő szinteket. Nagyon könnyen elveheti a fejlesztés iránt vágyakozó innovátor kedvét az, ha megkérdőjelezik a jószándékát, de nem segít az sem, ha eredmény és visszajelzés nélkül küzd minden nap. Nem lehet a végtelenségig hajszolni a sikert, egy idő után az életminőségre is oda kell figyelni, hiszen az élet elrohan az ember mellett – tette hozzá.

Kossa György szerint az emberiséget a fenntarthatóság lendíti előre, ezen a területen először a fővárosi közösségi közlekedésben találta meg a számításait. Már 2002-ben az elektromos hajtás felé fordult és újonnan létrehozott cégével a mobilitás világának megreformálására vállalkozott. A pódiumbeszélgetésen elmondta, hogy egységes rendszerbe foglalt pénzügyi, gazdasági, informatikai innovációt sikerült megvalósítaniuk, először külföldön.

- Éles a verseny és sajnos a legnagyobb harcot a bankokkal kell megvívni. Magyarországon csak nagy kockázat árán lehet megteremteni a fejlődéshez szükséges anyagi feltételeket, ezért fontos, hogy átláthatóan és jól összerakott rendszer szerint működjön az adott cég már a legelejétől kezdve. Mindez szükséges ahhoz, hogy a fejlődéshez kellő tőke gyarapodjon. A sikeres vállalkozónak meg kell húznia a határt a túlmotiváltság és a sikeres működés között és közösen, egy teljesen egyenértékű partnerrel kell felismerni a legnagyobb kockázatokat, ez utóbbi pedig már elvi kérdés. Mindezek eredményeként a kezünkbe adta a nevét a világ legértékesebb brandje, a Mercedes Benz. Mi cserébe ökoszisztémát adtunk. Olyan cégkultúrát, ahol a párbeszéd valódi, hiszen minden működés a személyektől, nem a gépektől vagy a mesterséges intelligenciától függ. Ezen a mezsgyén haladva eljutottunk oda, hogy mostanra partnerként tekintenek ránk – összegezte az elnök-vezérigazgató.

Mint mondta: a vállalat egyben az ország legnagyobb duális képzőhelye, évente többszáz szakembert képeznek, többek között autóvillamossági szerelőket, karosszéria lakatosokat, minősített hegesztőket, ipari gépészeket is oktatnak. Emellett a világ egyik legnagyobb hitelminősítője besorolással illette a céget.

Kossa György emlékeztetett arra, hogy a 2010-es ajkai vörösiszap-katasztrófa vezetett el odáig, hogy törvény született az iparbiztonsággal kapcsolatban, akkoriban iparbiztonsági főfelügyelőként (tábornokként) is dolgozott. Néhány év múlva, 2014-ben visszatért a vállalathoz. Az elnök-vezérigazgató úgy fogalmazott: egy idő után eljöhet egy olyan pillanat az ember életében, amikor a fejlődés mértéke már meghaladja a személyes érdeket, a felelősségvállalás mértékét, ilyenkor kicsit hátrébb kell lépni. Megjegyezte azt is, hogy el kell érni azt a szintet, hogy Magyarországon a legnagyobb vállalatok felismerjék a kis és középvállalkozásokban rejlő lehetőségeket és megtanuljanak együttműködni egymással.


Arra a kérdésre, hogy ha most kezdené újra, mibe vágna bele legszívesebben, azt mondta: a mobilitás napjainkban a legdinamikusabban fejlődő terület, semmivel nem lehet helyettesíteni, de emellett a mezőgazdaságban és az egészségügyben is lát fejlődési lehetőségeket.

- Érdemes kicsiben elindulni, csak a cél legyen nagyobb, egyedi és időtálló. Ha valaki megelégszik a középszerűséggel, a stabil bevétellel, akkor soha nem fog eljutni az innovációig – tette hozzá Kossa György.

Sajtóközpont - BZ