- A BNI (Business Network International) Hidak a jövőbe elnevezésű networking konferenciájának célja, hogy közelebb hozza a Debreceni Egyetemet és a helyi KKV-szektort, továbbá segítse, támogassa a vállalatok hatékony kapcsolatépítését – mondta a rendezvény megnyitóján Tóth András Sándor, a Business Network International Északkelet-Magyarország Régiójának vezetője.
Fenyves Veronika, a Gazdaságtudományi Kar dékánja szerint az akadémiai és vállalati szféra egymás nélkül nem működik. Éppen ezért a kar híd kíván lenni a két világ között.- A Gazdaságtudományi Kar összekapcsolja a tudományt a gyakorlattal, az elméletet a piaccal, illetve a hallgatókat a vállalatokkal, mint a jövő munkaerőpiaci szereplői, munkavállalói, akik itt ülnek nálunk az iskolapadban. A két világ találkozásából születik az innováció és a fejlődés, de csakis az együttműködések révén. A Gazdaságtudományi Kar sikerének is egyik meghatározó pillére a széles partneri, vállalati hálózat. Számunkra a minőség és a dinamikus alkalmazkodóképesség elengedhetetlen a fejlődéshez, a vállalati igények lekövetéséhez és az egyetem stratégiai céljainak támogatásához – jelentette ki a kari vezető.
Nem minden esetben a tudatos karrierépítés a siker titka, sokszor csak a munka szeretete, a szakmai érdeklődés hozza meg az eredményeket – hangzott el a konferencia keretében, Női energiák címmel tartott kerekasztal-beszélgetésen, amelynek résztvevői Bácsné Bába Éva, a Gazdaságtudományi Kar stratégiai és kommunikációs dékánhelyettese, a Sportgazdasági és -menedzsment Intézet igazgatója, Illés-Tóth Anita, a Lexus Debrecen márkaigazgatója, Szilágyi Edina debreceni önkormányzati képviselő és Árváné Ványi Georgina, az Emberfejlesztés Kft. ügyvezetője voltak.
- Az első a család és minden ezután következik – ez a mottónk a GTK-n. A kollégáink, munkatársaink ugyanis csakis akkor tudnak hatékonyan, eredményesen dolgozni, ha otthon minden rendben van. A Gazdaságtudományi Karon ennek érdekében olyan munkarendszerben dolgozunk, amelyben helyettesítéssel gördülékeny marad a feladatok ellátása abban az esetben is, ha a kollégának a családjában kell helytállnia – fejtette ki Bácsné Bába Éva.
A hazai vállalkozások 70 százaléka küzd a generációváltással, a cégvezetők jelentős számban több mint hatvanévesek és nagy gondot, fejfájást okoz számukra, hogy kinek adják át üzleti vállalkozásuk irányítását. Balogh Károly, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) Hajdú-Bihar vármegyei elnöke szerint csakis tudatos stratégia mellett lehet sikeres a generációváltás a vállalkozás élén. Vaszkó László, a V-trade Kft. ügyvezető tulajdonosa kiemelte: a családi vállalkozások esetében nem minden esetben a fiatal generáció beemelése a legnehezebb feladat. Definiálni kell az „öreg” szerepét is. Mint fogalmazott: így lett ő – a sikeres generációváltás után – stratégiai álmodozó, amely szerepkör kisebb felelősséggel jár.
Dajnoki Krisztina, a Gazdaságtudományi Kar tudományos dékánhelyettese, a Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet igazgatója szerint a generációváltás minden esetben felveti a revolúció-evolúció dilemmáját.
- Hogyan történhet meg sikeresen egy vállalat vezetőjének cseréje úgy, hogy az ne törje meg a versenyképességet? A családon belüli „utódlás” abban az esetben is járható út, ha nagy a generációs szakadék? Minden korosztálynak megvan a maga értéke, ezek feltárása és kiaknázása sikeressé teheti a váltást. Abban az esetben azonban, ha ezen kompetenciákat, készségeket, ismereteket figyelmen kívül hagyják, számolni kell a vállalkozás fejlődésének megrekedésével – jelentette ki Dajnoki Krisztina.
A rendezvény keretében négy szekcióban szerveztek workshopokat. A Milliárdok nyomában elnevezésű programban Erdey László, a kar nemzetközi ügyekért felelős dékánhelyettese, a Világgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet intézetigazgatója, a Kis vállalat, nagyhatás – építs fenntartható előnyt! témájában Soós Mihály, a Marketing és Kereskedelem Intézet igazgatója tartott előadást. A konferencia Nők a siker útján című szekciójában Rákos Mónika oktatási dékánhelyettes, az Agrárpolitika és Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője, míg az Új kezekben a jövő: generációk együttműködése és fejlődése elnevezésű szakmai eszmecserében Nagy Adrián, a Gazdálkodástudományi Intézet igazgatója vett részt.
A konferencián a szakemberek egyetértettek abban, hogy a túlzott mértékben a digitalizációra támaszkodó korosztály kevésbé lojális és elkötelezett, személyes kapcsolataik beszűkültek. A gazdasági életben azonban a stabil, támogató hátteret és a kézfogást nem helyettesítheti semmi.
Sajtóközpont - ÉE