A virtuális valóság szerepe az előadóművészetekben

A VR-technológiák alkalmazásának, az eredmények oktatásba történő beépítésének lehetőségeiről, valamint az újabb kihívások megoldásairól tanácskoztak informatikusok és művészetpedagógusok, koreográfiával és kognitív tudományokkal foglalkozó szakemberek a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. A résztvevők hallhattak a táncpedagógiában használt mozgóképek és videófelvételek, a motion capture és egyéb VR-technológia jelentőségéről, illetve a virtuális valóságban alkalmazott avatárok előadóművészeti szerepéről is.

Hét évvel ezelőtt indult a dance4you projekt azzal a céllal, hogy segítse az innovatív oktatási modellek kidolgozását és tesztelését az előadóművészeti felsőoktatásban. A program a virtuális terek használatát, a figyelemfókuszáló didaktikai modellek alkalmazását, a coaching-megközelítést, valamint az e-learning és a VR-learning módszerek gyakorlati használatát helyezte a középpontba. A Debreceni Egyetem Informatikai Karán rendezett 2nd International Conference on Applications of Virtual Reality in Performing Arts elnevezésű interdiszciplináris konferencián és workshopon a virtuális valóság előadóművészeti oktatásban való alkalmazását különböző perspektívákból vizsgálta a négy kontinens mintegy tizenöt országából érkezett több mint ötven szakember.

- A technológia kínálta fejlődési irányokat és ezek felsőoktatásra és egyéb korosztályok képzésére gyakorolt hatásait, az ezzel járó pedagógiai, technológiai és percepcionális kihívásokat, feladatokat, tapasztalatokat vitatták meg a tématerület szakértői. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a virtuális valóság rendkívül sokrétű lehetőségeket kínál a művészeti oktatás számára, amiről már gyakorlati tapasztalatokkal és visszajelzésekkel is rendelkezünk. Az oktatási stratégia szempontjából kulcsfontosságú egy olyan működési modell kidolgozása, mely megfelelő egyensúlyban ötvözi a tantermi oktatást a VR-technológiával – hangsúlyozta Gilányi Attila, a DE IK Információ Technológia Tanszékének egyetemi docense.

A programban részt vevő Bólya Anna Mária, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, az Arts and Research Bt. ügyvezetője szerint az évek óta tartó kutatómunkának és a szakmai együttműködéseknek köszönhetően olyan tudásanyag gyűlt össze, mely új dimenziókat nyithat a táncművészeti oktatásban. 

- A program során több szakmai kiadványt jelentettünk meg, valamint honlap is készült az eddig elért eredmények összefoglalásáról. Az a végső célunk, hogy a táncoktatás didaktikai reformjával, a balettre és a néptáncra fókuszálva naprakész tudást tartalmazó, felhasználóbarát szakirodalmat, hozzáférhető tananyagot adjunk az oktatók, valamint a táncművészek kezébe, és ezzel irányt mutassunk a táncoktatással kapcsolatban. A célcsoport sokféle, a tapasztalatokat középiskolások, profi tánccsoportok is használhatják, valamint az egyetemi szintű oktatásban is alkalmazni lehet a jövőben – tette hozzá.


Csáji László Koppány, a Magyar Művészeti Akadémia Művészelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója is köszöntötte a szakmai rendezvény résztvevőit és kiemelte, hogy a nagy sikerre való tekintettel a konferencia hamarosan folytatódik, melynek következő házigazdája az MMKI lesz.

Az előadásokon egyebek mellett szó volt a VR és a mesterséges intelligencia előadóművészetre gyakorolt hatásairól, a virtuális valóságban használt avatárok előadóművészeti szerepéről, a tanulást megkönnyítő módszerekről, a hiperfigyelmet kezelő oktatási módszerről, a mozgásszimulációkról, a táncpedagógiában használt mozgóképek és videófelvételek jelentőségéről, a virtuális valóság és a virtuális tér gyakorlati alkalmazásáról, emellett tánctörténeti bemutatót is tartottak VR-környezetben. 

A nemzetközi konferenciát a Debreceni Egyetem Informatikai Kara, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet és az Arts and Research Bt. közösen rendezte.

Sajtóközpont - BZ