A Debreceni Egyetem vezetése nevében Ailer Piroska, az intézmény műszaki innovációért és képzésfejlesztésért felelős rektorhelyettese kiemelte, hogy az önvezető járműtechnológiával kapcsolatos kutatások új irányokat nyithatnak a képzésfejlesztésben és a biztonságosabb közlekedés megteremtésében.
- A térségbe települő járműipari beruházásokhoz kapcsolódva a Debreceni Egyetemen megkerestük a képzés- és kutatásfejlesztési tevékenységek között azokat a fókuszterületeket, amelyekben az intézmény hatékonyan megjelenhet. Ezek közül az egyik központi téma az autonóm vezetés. Az Informatikai Karon a mesterséges intelligencia vizsgálatának és a képfeldolgozási kutatások eredményeiből kiindulva az önvezető autók, az úgynevezett autonóm járművek tématerületet is bekapcsoltuk a tudományos munkába. Szeretnénk elérni, hogy biztonságosabb legyen a közúti közlekedés, ehhez pedig olyan műszaki megoldásokra van szükség, amelyeket a kutatások hozhatnak felszínre. Terveink szerint a szerverbeszerzés segíthet abban, hogy hatékonyabbá tegyük egy járműbe szerelhető szofverfejlesztését. A tapasztalatokat az oktatásba is szeretnénk majd beépíteni – hangsúlyozta a rektorhelyettes.
Az autonóm járművek hamarosan jelentősen átalakíthatják azt a képet, amelyet ma ismerünk az autózásról – vélekedett Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
- Az önvezető járműtechnológia a vezetéstámogató rendszerek összekapcsolását jelenti, és ma már szinte minden új autóban megtalálható. Erre uniós előírás is van. Egyszer eljön az az idő, hogy az 5G hálózat elterjedésével az azzal kompatibilis járművek száma is megnövekedhet, ám addig ki kell alakítani az ehhez szükséges jogi környezetet is. Az önvezető járműtechnológia nagyban segíti a sofőrök munkáját, hiszen, ha van az autóban sávelhagyásfigyelő és utoléréses tempomat rendszer, akkor könnyebbé válhat a vezetés például nagy ködben, elkerülhető az út elhagyása, vagy megelőzhetők a balesetek. Ugyanakkor, amíg mi vagyunk a felelősek a sebesség megválasztásáért, addig a biztonságos közlekedés is a sofőr kezében van – figyelmeztetett Knezsik István.
Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja elmondta, hogy az IK-n az utóbbi időszakban jelentős lendületet vettek az adattudományi és a mesterséges intelligenciához fűződő kutatások, jelenleg is számos program van folyamatban az autonóm járművekhez kapcsolódóan.
- Jelentős piaci, ipari és társadalmi igény van a mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldásokra. Ehhez olyan platformra van szükség, amely rugalmassá teszi az AI-feldolgozást. A szerver segítheti az egyetemen vizsgált autonóm járművek önvezető funkciókkal való ellátását, és többek között a kapcsolódó szenzorhálózatok, okosvárosokat érintő, mesterséges intelligencián alapuló szenzoradatok feldolgozását is. Egyszerre lesz lehetőség virtuális és modellen elvégzett fizikai adatelemzésre, majd az eredmények összehasonlítására – mutatott rá a kar dékánja.
Az elmúlt hetekben beüzemelt Nvidia DGX szervert a Delta Systems Kft. telepítette az Informatikai Kar szerverszobájába. Vidra László, a cég ügyvezető igazgatója kifejtette: az új, univerzális eszköz a különböző mesterséges intelligenciát érintő feladatokhoz illeszkedik, elsősorban az önvezető járműtechnológiához kapcsolódó kutatási célokat szolgálja, emellett pedig nagy mennyiségű adattárolására és gyors feldolgozására is képes.
- Az a célunk, hogy olyan szoftver- és hardverkörnyezetet integráljunk, amelyekre szükség van az innovatív projektek megvalósításához. Ez a szerver is éppen ezt a célt szolgálja. Az NVIDIA DGX A100 egy univerzális rendszer, amely a hagyományos megközelítéseken túlmutató AI-feldolgozásra képes infrastruktúrát biztosít, integrálva a korszerű platformokat, mint a Slurm, Kubernetes, NGC és AI könyvtárak, flexibilissé téve az AI-feldolgozást. A jelenleg piacon kapható, illetve elérhető technológiát egyedülálló módon egyesíti, nem kevesebb mint 5 petaFLOPS AI-teljesítményt biztosít 6U alakú szabvány szerver méretben úgy, hogy 640 gigabájtig biztosítja a korszerű nagy GPU-memória igényű gépi tanuló modellek kiszolgálását is – tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Az NVIDIA DGX A100 szervert az Informatikai Kar szerverszobájában helyezték el, a tervek szerint első körben a járműipari kutatásoknál, később a mesterséges intelligenciát alkalmazó orvos- és agrártudományi kutatási kutatásokban is használják.
Sajtóiroda - BZ
Az autonóm járművekkel és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatás-fejlesztésekben alkalmazzák azt az új fejlesztésű szervert, mellyel a Debreceni Egyetem Informatikai Karának eszközparkja bővült. A csütörtökön bemutatott speciális berendezés az intézmény stratégiai jelentőségű járműipari kutatásait segíti.