Javier Nandayapa 1989-ben kezdte pályafutását a saját magáról elnevezett együttesével, majd 1995-ben szólókarriert indított. Több mint ötven országban játszott már és együttműködött szimfonikus, valamint kamaraegyüttesekkel egyebek mellett Mexikóból, az Egyesült Államokból, Litvániából, Lengyelországból, Paraguayból, Argentínából és Kolumbiából. Több zenekart alapított, köztük a Javier Nandayapa Triót, valamint a Trio Zurt. Társszerzője a Didaktikai módszer a mexikói marimbához című könyvnek.
A mexikói marimba mester Debrecenbe érkezett, hogy első alkalommal tartson mesterkurzust a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar hallgatóinak. Mint mondta: sokkal több kapcsolat van a magyar és a mexikói népi hagyományok között, mint azt sokan gondolnák.
- Az első kapcsolatfelvétel a karral öt évvel ezelőtt történt, egy horvátországi nemzetközi ütőhangszeres találkozón ismerkedtem meg Szabó Istvánnal és az egyetem ütőhangszeres együttesével. Nyilvánvalóan nagyszerű élmény volt megosztani a színpadot velük, a fellépést követően is kapcsolatban maradtunk, majd a folyamatos egyeztetések vezettek el odáig, hogy sikerült megszerveznünk a mostani mesterkurzust. Nagyon érdekes közös jellemvonásokat fedeztem fel a mexikói és a magyar zenei hagyományokban, hasonlóan mély gyökereink vannak a tradicionális népzenében, ráadásul a magyar népzene és a zeneszerzők Mexikóban is ismertek, népszerűek, gyakran dolgozzák fel őket a helyi együttesek. Nem tudom, hogy más magyar egyetemekkel is vannak-e ilyen kulturális összekapcsolódások, de a közös múlt iránti tisztelet révén válhatnak igazán erőssé és életképessé ezek az együttműködések – fogalmazott a hirek.unideb.hu érdeklődésére Javier Nandayapa.
A mexikói művész elismerően nyilatkozott a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán zajló szakmai munkáról is.
- Öt éve személyesen tapasztalhattam meg a magyar fiatalok tehetségét, ez alapján érezhető volt, hogy rendkívül magas színtű zenei oktatásban részesülnek a Debrecen Egyetemen. Magyarországon minden alkalommal kiemelkedő színvonalon játszó előadókat ismerhettem meg, természetesen izgatottan várom, hogy most ezekkel a csodálatos művészekkel dolgozhassak és zenélhessek. Dél-Mexikóból származom, ahol mély hagyományai vannak a folkzenének, melynek megszólaltatásához egy rendkívül egyedi hangszert használunk. Lehetőségem nyílt arra, hogy elhozzam a Zeneművészeti Karra a mexikói marimbát, amit a mesterkurzuson és a koncerten is bemutatok – tette hozzá.
Javier Nandayapa megjegyezte: hangszere a hangzása miatt tér el jelentősen a hagyományos marimbától, mert előbbi mexikói rózsafából készült, az alumínium vagy fém rezonátorok helyett fa rezonátorokat használnak, valamint egy speciális membrán gondoskodik az egyedi megszólalásról. Az összes közép-amerikai országban, Mexikóban, Guatemalában, Belize-ben, Salvadorban, Costa Ricában is ezt használják.
A mexikói mester a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar hallgatóinak november 26-án, szerdán tart mesterkurzust a Liszt teremben, majd ugyanott 19 órától mutatja be marimbára írt concertóját a DE ZK SONUS ütőegyüttesével.
Sajtóközpont - BZ
A marimba mexikói mestere a Zeneművészeti Karon
Nemzetközi szinten is kiemelkedő marimba művész, a mexikói Javier Nandayapa tart mesterkurzust a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar ütős hallgatóinak. A mester megismerteti a növendékeket a különleges és utánozhatatlan hangzású mexikói marimbával, majd a Liszt teremben, nagyzenekar kíséretében adja elő különleges hangulatú concertóját.
Last update:
2025. 11. 25. 12:44