Korszerűbb körülmények a debreceni járóbeteg-ellátásban

A Debreceni Egyetem Klinikai Központjának Auguszta telepén is befejeződött a járóbeteg-ellátás informatikai fejlesztése. A beruházás részeként a rendszer működtetéséhez szükséges szoftvereket, sorszámnyomtató automatákat, monitorokat helyeztek üzembe a szakrendeléseken. A korszerűsítés eredményeként szervezettebb és az eddiginél is színvonalasabb lesz a betegellátás folyamata a Klinikai Központban.

Egy országos projekt részeként komplex Intézményi Járóbetegirányítást Támogató Rendszert (JTR) alakítottak ki a Klinikai Központban. A rendszer a szakellátási igény felmerülésétől az előjegyzésen, betegfogadáson át az ellátásig és az esetlegesen felmerülő további szakellátási igény megfogalmazásáig, dokumentálásáig végig kíséri a beteg útját. A korszerűsítés, a járóbeteg-ellátás folyamatának optimalizálása a Debreceni Egyetem Klinikai Központjának mindhárom campusán – a Nagyerdei Campuson, a Kenézy Gyula Campuson és a Gróf Tisza István Campuson – befejeződött. 

-    A beteg irányítása már a belépésekor elkezdődik. Amikor a páciens az előjegyzési időpontra megérkezik, regisztrálják a betegfelvételi pultnál vagy a betegfelvételi automatáknál. Mindenki kap egy sorszámot, amelyen az is szerepel, hogy a beteget melyik rendelőben fogadják majd. A páciens adatait rögzítik a medikai rendszerbe, így a rendelő úgynevezett munkalistáján is megjelenik, hogy a páciens megérkezett.  A rendszer előnye, hogy a betegek Időpontra érkeznek, így csökken a várakozási idő, nem kell hosszú órákat a szakrendelőben tölteni, elkerülhető a zsúfoltság – ismertette Tóth Tibor, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Betegirányító Központ vezetője, az országos járóbeteg-fejlesztési projekt orvosszakmai vezetője. 

A központvezető hangsúlyozta: a rendszer a betegellátás teljes folyamatáról pontos információkat, adatokat szolgáltat. Ezek alapján pedig ahol szükséges, módosításokat vezethetnek be, hogy még hatékonyabbá tegyék a működést.  

-    Az adatok elemzése után pontosan látjuk, hol van szükség változtatásokra, például kapacitásbővítésre. Célunk, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat a betegek igényeihez igazítva, a lehető legoptimálisabban használjuk ki. A projekt a szervezettségre helyezi a hangsúlyt. Bízunk abban, hogy a betegellátás folyamatának optimalizálása az egészségügy egészének jobb működését, valamint a betegbiztonság és a betegelégedettség növekedését eredményezi – fejtette ki Tóth Tibor. 

A fejlesztés része a rendszer működtetéséhez szükséges eszközök – többek között szoftverek, sorszámnyomtató automaták, monitorok – megvásárlása és üzembe helyezése is.  

A Klinikai Központ betegellátási folyamatának hatékonyságát növeli a 2022-ban létrehozott Betegirányító Központ, mely lehetővé teszi a szakrendelésekre történő könnyebb és gyorsabb időpontkérést. A páciensek új központi telefonszámon (06 52 52 52 52) és email-ben (bik@med.unideb.hu) kérhetnek előjegyzést. A hívásokat, illetve az elektronikus megkereséseket a diszpécserszolgálat fogadja és segítenek abban, hogy a Klinikai Központhoz fordulók minél gyorsabban eljussanak a megfelelő szakemberhez, szakrendelésre. Az átalakítás eredményeként a sikertelen telefonhívások aránya két százalékra csökkent a korábbi negyven százalékról. 

Sajtóközpont - CzA