Brezsnyánszky László pályafutásának nyolc évtizedéből hat kötődik a Debreceni Egyetemhez, illetve annak jogelőd intézményéhez, a Kossuth Lajos Tudományegyetemhez (KLTE).
1970-ben szerzett történelem szakos tanári és pedagógiai előadó diplomát, később pedig nevelési tanácsadó végzettséget, majd egyetemi doktori és PhD-fokozatot is a KLTE-n. A 2000-es években több, országos tanárképzésért felelős szakmai testület mellett a DE Tanárképzési Kollégiumának szakmai munkájáért volt felelős és még ma is a debreceni neveléstudományi doktorképzés megkerülhetetlen oktatójaként dolgozik.
- Tanulás, tanítás, tapasztalat, idő és alkotó tevékenység egyaránt megtalálható Brezsnyánszky professzor pályáján, amely során mindvégig hangsúlyozta a képzés gyakorlatorientáltságának fontosságát. Az idő pedig őt igazolta, beteljesítve, amit egy korábbi interjúban maga az ünnepelt fogalmazott meg: „A pedagógiát tanáraim tanácsára választottam, de elég hamar beláttam, hogy a pedagógia területén akár a gyakorlatban, akár az elméleti munkával többet tudok tenni” – mondta ünnepi köszöntőjében Takács Levente, a DE BTK oktatási dékánhelyettese.
A X. Karácsony Sándor és Kiss Árpád Gyűjteményi Szimpóziumnak szeptember 16-án a Főépület Karácsony Sándor terme adott otthont.
Pusztai Gabriella, a DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetének igazgatója Brezsnyánszky professzor életművét Szabó Árpád neves klasszika-filológus, Karácsony-tanítvány szavait idézve méltatta: „Nem az a fontos, hogy a tudásomat átadjam másnak, hanem hogy fölébresszek benne valamit, amire reagálni tud.” ‒ ez a Karácsony-pedagógia lényege.
- Egyetemi hallgatóként Brezsnyánszky előadásai meglepetésként hatottak ránk, hiszen a 80-as évek tanárképzésének vonalas szemléletével szemben reformpedagógiai koncepciókat mutatott be az óráin, amelyekből kiderült, hogy az iskola világa és a pedagógus szerepe lehet nagyon más és sokkal több annál, amit abban az időben diákként megtapasztalhattunk. Kutatócsoportjának eredményei, melyek a két világháború közötti debreceni pedagógiaprofesszorok életművét dolgozták fel, hatással voltak saját professzori identitásom kialakulására is. Brezsnyánszky professzor olyan tanáregyéniség, aki megfelelt a szimpózium névadója, Karácsony pedagógus eszményének – hangsúlyozta Pusztai Gabriella.
A professzor pedagógiai munkásságát egykori tanárkollégája, az egyetemen didaktikát oktató pályatárs, Szabó László Tamás idézte fel „Vázlat egy szakmai barátság fejlődéstörténetéről” című beszédében, kiemelve, hogy az együtt töltött húsz év alatt a közös munka során megismert szakmai és emberi tulajdonságai alapozták meg barátságukat.
A bátorító pedagógus – Ünnepi kötet Brezsnyánszky László 80. születésnapjára című könyv az Oktatáskutatók könyvtára sorozat 26. köteteként Rébay Magdolna és Vincze Tamás szerkesztésében jelent meg és amelyet Ugrai János, a Miskolci Egyetem kutatója mutatott be a szimpózium keretében.
A kiadványban a néhány személyes hangvételű köszöntő mellett több hazai egyetem kutatóinak 18 tanulmánya olvasható. Kollégák, tanítványok mutatják be legújabb kutatási eredményeiket, többek között a gyakorlati tanárképzés kihívásairól, a pedagógiai munkát segítő szakemberek lehetőségeiről, és olyan aktuális kérdéskörről beszámolva, mint a mesterséges intelligenciával működő pedagógusok szerepe az oktatásban.
Sajtóközpont - BZs