A digitális oktatás előnyei és hátrányai

Milyen hatást gyakorol a digitális oktatás a hazai egyetemeken zajló szaknyelvoktatásra? Elsősorban erre a kérdésre keresték a választ a Szaknyelvoktatók Konferenciáján, amelynek házigazdája ezúttal a Debreceni Egyetem Gazdasági Szaknyelvi Kommunikációs Intézete volt.

A Szaknyelvoktatók és -Kutatók Országos Egyesülete elnökségének és tagjainak részvételével a járvány miatt online formában tartották meg pénteken a Szaknyelvoktatói Konferenciát, ahol 45 magyar és angol nyelvű előadás hangzott el. A tanácskozás keretében elsősorban a magyarországi felsőoktatási intézményekben zajló szaknyelvoktatás és vizsgáztatás elméleti és gyakorlati kérdéseivel, valamint a digitalizáció ezekre gyakorolt hatásairól beszéltek a szakemberek. Az első ilyen találkozót 2000-ben éppen a Debreceni Egyetemen tartották.

- A csaknem 80 résztvevő előtt szót ejtettünk például arról, hogy ki, hogy halad a digitális oktatással, ezen a területen milyen egyetemi prioritások vannak, illetve miként sikerül az ezzel kapcsolatos feladatokat megoldani – fogalmazott a hirek.unideb.hu-nak Tar Ildikó, a Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar (GTK) Gazdasági Szaknyelvi Kommunikációs Intézet igazgatóhelyettese. 

Kifejtette: a GTK-n kiemelt szerepet tölt be turizmusban és gazdaságban használt szaknyelvek oktatása, ilyen képzésekben jelenleg több mint 700-an vesznek részt. 


Tar Ildikó szerint a járvány miatt az elmúlt csaknem két évben széles körben elterjedt digitális oktatás pozitív hatást gyakorolt például az elektronikus tankönyvek és tananyagok fejlődésére. Az oktatók által előkészített anyagok megosztása és a hallgatók által összeállított prezentációk ismertetése is lényegesen könnyebbé vált az ilyen távoktatásban résztvevő csoportokban. Ráadásul az adatbázisokból könnyen visszakereshetők például a tananyagok, a szakszógyűjtemények. 

Az igazgatóhelyettes a digitális oktatás negatívumai között említette például, hogy a túlterhelés miatt időnként megakad, leáll az internet.

- A tapasztalatok szerint szintén komoly probléma, hogy ha mindenki otthon ül a számítógépnél, és nem ért valamit abból, amit az órán a tanár mond, sokkal kevésbé mer visszakérdezni, mint a tanteremben. Az oktatók gyakran arra panaszkodnak, hogy nagyobb létszámú csoportok esetén ilyen helyzetben nehezebben követhető a hallgatók non-verbális kommunikációja. A konferencia abban is segített, hogy ezeket a gondokat miként lehet megoldani – tette hozzá Tar Ildikó.

A Szaknyelvoktatók Konferenciáján elhangzott előadások lektorált tanulmányok formájában később megjelennek majd a Porta Lingua 2022 online folyóiratban.


Sajtóiroda - OCs