Áttörés az online kereskedelemben

A karácsony előtti szintre nőtt a koronavírus hatására a hazai online kiskereskedelmi forgalom. Az ezzel foglalkozó cégek a járvány miatt olyan újításokat is bevezettek, amelyekre csak évek múlva került volna sor – tudtuk meg a Debreceni Egyetem szakértőjétől.

A COVID-19 vírus terjedése miatt a világ szinte minden országában, így Magyarországon is korlátozták a hagyományos bolti kereskedelmet, melynek következtében az online rendelések száma a karácsonyt megelőző szintre emelkedett.

- Azonban míg az év végi ünnepet megelőző időszakban a legtöbben inkább szórakoztató műszaki- és elektronikai termékeket, ruhákat, utazásokat rendelnek interneten keresztül, addig a jelenlegi járványhelyzetben főleg élelmiszereket, tisztítószereket, vegyi árukat vásárolnak. A más típusú termékeket értékesítő webáruházak jelentős veszteséget könyvelhettek el – tájékoztatta a hirek.unideb.hu-t Fehér András. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézetének adjunktusa ugyanakkor megjegyezte: az ilyenkor szokottnál több laptopot, webkamerát, nyomtatót, fagyasztószekrényt, kenyérsütőt is beszereztek online módon az elmúlt hetekben, ami minden bizonnyal az otthoni munkavégzés elterjedésével függ össze.

A szakértő kifejtette: az interneten rendelt napi cikkek kiszállításával foglalkozó cégeket a hirtelen megemelkedett forgalom annyira megterhelte, hogy átmenetileg csak több hetes kiszállítási időpontokat tudtak megadni, illetve limitálniuk kellett a rendelhető termékek mennyiségét.

Globális szinten egyébként sorrendben Kína, USA és az Egyesült Királyság a legjelentősebb e-kereskedelmi szereplők. Magyarországon az utolsó összesítések szerint nagyságrendileg 13 ezer webáruház volt megtalálható, ezzel az európai uniós rangsor végén helyezkedtünk el. A járvány azonban ezen minden bizonnyal változtatott. A kényszer hatására az utóbbi hetekben számos új internetes vásárlási lehetőséget hoztak létre. Ezek tulajdonosai zömében korábban kizárólag hagyományos boltot üzemeltettek. Ugyanakkor a járvány előtti időszakhoz hasonlóan az eddig kizárólag online értékesítő vállalkozások pedig keresik a hagyományos értékesítési lehetőségeket – tette hozzá a szakember. 

A GKI Digital 2019. évi adatai alapján már a járványt megelőző időszakban is a házhozszállítást választotta minden második magyar online vásárlásai során. A csomagpontok és csomagautomaták szerepe az elmúlt években valamelyest csökkent.

Fehér András szerint az is megfigyelhető, hogy az új vírus megjelenése óta számos hazai kereskedő, kiszállító olyan digitális tevékenységbe kezdett, amit normál viszonyok között valószínűleg csak évekkel később alkalmazott volna. Például olyan bankkártya, (pl. SZÉP-kártya) leolvasókat szereztek be, amelyek lehetővé teszik az úgynevezett paypass-os és okostelefonnal történő érintésmentes fizetést.

A Debreceni Egyetem adjunktusa úgy vélte, hogy bár nehéz megjósolni a jövőt, de a termelés, az értékesítés és a kiszállítás során mostanában kialakult újszerű, digitális módszerek, az automatizálások többsége minden bizonnyal a járványhelyzet utáni időszakban is fent fog maradni. Kínában például már az Alibaba és JD.com robotokra bízza a kézbesítést.

Fehér András arról is beszélt, a COVID-19 vírus terjedése miatti piaci helyzet alakulása előrevetíti, hogy különösen nagyot veszíthetnek azok az élelmiszerkereskedők, amelyek valamilyen módon nem integrálják az online értékesítés lehetőségeit a tevékenységeik közé. A kisebb szereplők is kénytelenek lesznek megteremteni az ilyen saját felületeket.

- A jelenlegi tendenciákat elemezve az is megállapítható, hogy a közeljövőben egyre fontosabb szerepet tölthetnek be a helyi termékek. Ezeknek az útja a termelőtől, gyáraktól az értékesítési pontig ugyanis a fogyasztók számára jobban követhető, így biztonságosabbnak ítélhetik meg, mint az importált árukat – emelte ki Fehér András.


Sajtóiroda – OCs