A szakmai találkozó életre hívását a szeptembertől induló új, osztatlan tanárképzés elsőéves évfolyamát érintő szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos változás indokolta. Az egyeztetésen a Debreceni Egyetem (DE) Pedagógusképző Központja, Oktatási Főigazgatósága és az intézmény gyakorlóiskolái mellett a Debreceni Tankerületi Központ, valamint a Debreceni Szakképzési Centrum vezetői vettek részt.
A hallgatók az egyetemi órák mellett általános és középiskolai tanórák keretében hospitálások és mikrotanítások keretében ismerkednek a köznevelés mindennapi feladataival, mentortanárok és egyetemi oktatók közreműködésével.
- Ennek megszervezéséhez nélkülözhetetlen egy olyan adatbázis létrehozása, amely alapján a hallgatók saját szakjuknak megfelelő mentortanár irányításával végezhetik szakmai gyakorlatukat az iskolákban – fogalmazott Forisek Péter.
A DE Pedagógusképző Központjának főigazgatója kiemelte: az intézményekkel közös munka lehetőséget teremt a felsőoktatás és a köznevelés összekapcsolására, amelynek köszönhetően a hallgatókkal együtt az egyetemi oktatók alaposabb rálátást kaphatnak az iskola különböző évfolyamainak tevékenységéről.
- Mindez pedig elősegítheti a jövőben, hogy a diplomaszerzést követően még alkalmazhatóbb tudással felvértezett frissdiplomás pedagógusok kezdjék meg a tanítást – hangsúlyozta a főigazgató.
A tanácskozáson kérdésként felvetődött, hogy a megemelkedett hallgatói létszámhoz biztosított-e a városban a kellő számú, megfelelő minősítéssel, azaz mentortanár szakvizsgával rendelkező pedagógus?
- A Debreceni Tankerületi Központtal, valamint a Debreceni Szakképzési Centrummal korábban létrejött együttműködés keretében, valamint a hallgatók iskolákban folyó gyakorlati képzése érdekében az egyetem támogatott képzési formában mentortanári szakvizsgára is felkészíti a partneriskolák azon pedagógusait, akik a tanárjelöltek mentorálásában részt kívánnak vállalni – tájékoztatta a találkozó résztvevőit Pósánné Rácz Annamária, a DE oktatási főigazgatója.
A tanácskozáson megállapodás született arról, hogy az intézményvezetők még a szakmai gyakorlatok megkezdése előtt felmérést készítenek arról, hogy mely szakon mennyi hallgatót tudnak fogadni az egyes iskolák, ugyanakkor felmérik a tanári igényeket is, hogy mennyien szeretnének szakképesítést szerezni a Debreceni Egyetemen.
A szakemberek abban is egyetértettek, hogy a jövőben rendszeresen, minden félévkezdés előtt tartanak szakmai egyeztetést a pedagógushallgatók gyakorlati képzéséről és egyéb, aktuális kérdésekről.
Sajtóközpont – BZs