Több magyar népi hagyomány a kisgyermekek nevelésében

Hogyan lehet az óvodai nevelésben az eddigieknél hangsúlyosabban megjeleníteni a magyar néphagyományokat és milyen új óvópedagógiai módszerek, gyakorlatok születtek az utóbbi időben? Elsősorban ezekről a témákról esett szó a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar csütörtöki konferenciáján.

A február 13-án Hajdúböszörményben tartott mentorkonferencián elsősorban a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar (GYGYK) óvodapedagógus hallgatóit segítő mentorok, óvópedagógusok, csecsemő- és kisgyermeknevelők, oktatók és diákok vettek részt, csaknem kétszázan.

A tanácskozás tematikájában szerepelt a gyermekekre figyelő, azok fejlődését értelmező szaknyelv szerepe is, de a fő téma a népi kultúra óvodai gyakorlatba történő beépítése volt.

A GYGYK dékánja kiemelte, hogy a néphagyományok, a népi játékok, mesék, népdalok, táncok megjelenítése a hallgatók képzésében eddig is jelen volt, most ezek megerősítésére, fókuszba helyezésére készülnek. Tervezik, hogy számos kurzust hirdetnek a jövőben, melyek keretében a kapcsolódó ismereteket, készségeket sajátíthatják el az óvodapedagógus hallgatók.

- Kiemelten fontos, hogy a gyerekeink megismerjék a magyar népi kultúrát, a hagyományokat, a gyökereinket. Ezeknek a kulturális kincseknek a közvetítésével jelentősen hozzájárulhatunk többek között a gyerekek szókincsének bővítéséhez, fejlesztéséhez – fejtette ki Gortka-Rákó Erzsébet.

A rendezvényen Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára az óvodai nevelés aktuális kérdéseiről tartott előadást, annak kapcsán, hogy az óvópedagógusképzés oktatási és kimeneti feltételei a közeljövőben számos ponton változnak.

A mentorkonferencia keretében tartott workshopokon szó esett többek között a játék és a szabadjáték óvodai nevelésben betöltött szerepéről, valamint a természetben rejlő lehetőségeket kihasználó óvodáról.

A módszertani blokkban pedig egyebek mellett a mozgás, az ének, a zene, az énekes játékok, a gyermektánc, a rajzolás, a festés, a mintázás, a kézi munka, a verselés, illetve a mesélés alkalmazására kaptak útmutatókat résztvevők.


Sajtóközpont - OCs