A Járműlabor fő feladata jól felszerelt, korszerű, komfortos helyszínt biztosítani a Debreceni Egyetem (DE) Műszaki Kar (MK) hallgatóinak elméleti és gyakorlati oktatásához. A Monostudio Kft. tervei alapján készült, 2700 négyzetméter hasznos alapterületű épületben járműlaborok, mechatronika- és robotikaképzésre hivatott labortermek, gépjárműszerelő-műhelyek, illetve kisebb létszámú kurzusok tartására alkalmas tantermek kaptak helyet. Ezen felül egy 1340 négyzetméteres gyakorló aszfalt tesztpályát is kialakítottak. Az épület falai között a jövő mobilitását kutató intenzív munka is zajlik majd.
Az új létesítményben olyan mérnököket kívánnak képezni, akik képesek új, biztonságos és fenntartható járműveket tervezni, fejleszteni, tesztelni és gyártani. Az itt végzett járműmérnökök elhelyezkedhetnek az autóiparban, fejlesztőcégeknél, járműgyártó vállalatoknál vagy akár szervizekben is.
Hankó Balázs innovációs és kulturális miniszter az átadóünnepségen arra emlékeztetett, hogy a Debreceni Egyetem a világ legjobb két százalékába tartozik és a világ 30 ezer felsőoktatási intézménye közül az 563. helyre rangsorolják.
- Egy olyan egyetemen vagyunk, ami az elmúlt négy évben 55 százalékkal növelte a legjobb nemzetközi lapokban megjelent tudományos publikációinak a számát. Egy olyan egyetemen vagyunk, amely 49 százalékkal növelte három év alatt az innovációs bevételeit, elérve így a 3,1 milliárd forintot. Egy olyan egyetemen vagyunk, amely négy év alatt 7079-ről 9202-re emelte az elsőéves felvettek számát – sorolta a miniszter.  
Hankó Balázs úgy fogalmazott: a DE élő szövet, amely összekapcsolja Debrecent, Debrecen térségét, az itt lévő hazai és nemzetközi vállalatokat.
- Ez egy olyan egyetem, amire büszkék vagyunk. Éppen ezért, amikor a kormány az elmúlt évtized során 650 milliárd forintot fordított a felsőoktatásra, helyesen tette, hogy ebből minden 10-ik forintot a Debreceni Egyetem oktatási és kutatási fejlesztéseinek adott, amelynek egyik ékköve a járműiparhoz kapcsolódik – fejtette ki az innovációs és kulturális miniszter.
Hankó Balázs szerint a magyar kormány az elmúlt négy évben a DE finanszírozását 22 milliárd forintról 83 milliárdra emelte, amivel az egyetem és annak fenntartója jól gazdálkodik.
A tárcavezető bejelentette: Magyarország a high-tech gyártás vonatkozásában a világ versenyében a hetedik, a high-tech exportban a kilencedik, a fiatal kutatási tehetségek vonatkozásában pedig a tizedik helyen áll. 
Kossa György, a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány (GTIDEA) kuratóriumi elnöke kijelentette: a mai nap különleges. Nem pusztán egy új létesítmény átadására gyűltünk össze, egy laboréra, ahol modern eszközök sorakoznak, és mérési adatok fognak megszületni, hanem egy olyan mérföldkőnél állunk, amely túlmutat az épített falakon. A Járműlabor nemcsak gépek és szenzorok otthona, hanem a tudás, az innováció és az együttműködés új korszakának szimbóluma.
- A világ gyorsan változik, a technológia fejlődése soha nem látott tempót diktál. Ami tegnap még jövő volt, ma már jelen. A mobilitás, az energiafelhasználás, a gyártás mind átalakulóban van. Ebben a világban csak azok tudnak kiemelkedni, akik mernek előre gondolkodni, befektetni a tudásba és építeni azokra az értékekre, amelyek hosszú távon is megtartják és felemelik a közösségeket. Ezért hoztuk létre a Debreceni Egyetem egyedülálló Járműlaboratóriumát, egy olyan kutatási és fejlesztési központot, amely nem csupán követi, hanem formálja is a jövőt. Itt a hallgatók nem csupán tanulni fognak, hanem megérteni, alkotni és hozzátenni a világhoz – fogalmazott Kossa György.
A GTIDEA kuratóriumi elnöke úgy látja: ez a labor egyszerre szolgálja az egyetem küldetését, a régió fejlődését és az ipar valós, gyakorlati igényeit. Nem elvont célokat követünk, hanem kézzelfogható eredményeket várunk: fenntartható technológiák fejlesztését, korszerű járműrendszerek modellezését és olyan szakemberek képzését, akikre a jövő ipara építhet.
Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem rektora gratulált a magyar kormánynak ahhoz, hogy az ipari nagyberuházásokért folytatott erős nemzetközi versenyben sikerült Debrecenbe hoznia a BMW beruházását. 
 
- Nem volt egyszerű, mivel Magyarország a világpolitikai életben kicsi, de európai tudományos, innovációs szempontból egészen más. Amikor elkezdődött a munka, azt lehetett látni, hogy a helyi vezetés, az országos kormányzat, az egyetem és az iparvállalatok összeálltak, létrejött a Debreceni Járműipari Klaszter. Ebben a strukturált ipari innovációs együttműködési rendszerben vesz részt az összes fontos beszállító. A Debreceni Egyetem társult tagként, a város és a BMW támogató tagként képviselteti magát – fejtette ki Szilvássy Zoltán. 
Az intézményvezető hozzátette: szinte heti rendszerességgel tartanak workshopokat a BMW vállalatai és az egyetem illetékesei, ahol újabb és újabb remek ötletek merülnek fel.
Szilvássy Zoltán arról is szólt, hogy a Járműlabornak otthont adó UD Tudományos, Technológiai és Innovációs Park nemcsak az egyetem, hanem Debrecen büszkesége is. 
Bács Zoltán, az egyetem kancellárja felidézte: amikor 2018-ban eldőlt, hogy a BMW Debrecent választotta világszínvonalú új gyárának helyszínéül, az is világossá vált, hogy a városnak erre fel kell készülnie. A magyar kormány ezért úgy döntött, hogy Debrecennek mind a szakképzésben, mind a felsőoktatásban autóipari oktatási, kutatási központtá kell válnia. Az egyetemnek ilyen célú fejlesztésekre, felújításokra 29,5 milliárd forintot biztosítottak, a beruházások jelenleg is zajlanak. A mostanra elkészült Járműlabor is ebbe a sorba illeszkedik. 
 
- Az épület formája különleges. Amennyiben felülről, drónról néznénk rá, egy nagy J és L betűt látnánk, ami Járműlabort jelent. Az épület tervezése és műszerekkel való felszerelése a BMW-vel közösen zajlott azért, hogy a szerelőiket például itt lehessen felkészíteni. Itt olyan tevékenység folyik majd, ami ma Magyarországon a felsőoktatásban máshol nincs – jelentette ki Bács Zoltán. 
A kancellár a Járműlabornak is otthont adó UD Tudományos, Technológiai és Innovációs Parkkal kapcsolatban kifejtette: a 70 hektáros területre először a Deutsche Telekom és a Thyssenkrupp települt be. Két évvel ezelőtt adták át az Innovációs Központot, tavaly pedig a Pilot Üzemet és a Gyógyszerésztudományi Kar új székházát, gyártóüzemét. Az Oltóanyagyár is itt lesz.
- Nagy köszönet a magyar kormánynak azért, hogy segített az autóipari központtá válásban. Ráadásul közvetlen autópálya-bekötéssel is ellátják a területet. A fejlesztések nem állnak meg a környéken, most is munkagépek dolgoznak. Néhány év múlva itt egy olyan science parkkal fogunk rendelkezni, mint amilyenek Nyugat-Európában és sok helyen láthatók a világban – fogalmazott Bács Zoltán. 
Papp László, Debrecen polgármestere úgy vélte: a Járműlabor átadása egy új időszak kezdete, egy olyan fejlődési szakaszé, amely az elmúlt időszakban letett stabil alapokra épül. A magyar innováció és a járműipari kutatás egyik meghatározó központja nyílik meg most.
- A BMW autógyár megnyitásával valósággá vált az a cél, hogy a gyártás mellett egyre több magas hozzáadott értékű kutatás-fejlesztési tevékenység települjön Debrecenbe, olyan fejlesztések, amelyekben a Debreceni Egyetem hallgatói és kutatói is aktívan részt vehetnek. Úgy látjuk, ez a lehető legegészségesebb gazdasági ökoszisztéma, amire hosszú távon is támaszkodhatunk. A BMW jelenléte hívott életre számos jelentős fejlesztést, ennek pedig fontos mérföldköve a Járműlabor – jelentette ki Papp László. 
A városvezető szerint a Debreceni Egyetem sikeresen válaszolt a munkaerőpiac kihívásaira. Az egyetem nélkül mindaz, ami Debrecen gazdaságával történt az elmúlt években, nem valósulhatott volna meg. Az egyetem megerősítette műszaki és természettudományos képzési területeit, együttműködési megállapodásokat kötött a nagy technológiai vállalatokkal, így az itt tanuló fiatalok már elméletben és gyakorlatban is megtapasztalhatják, mit jelent a legmodernebb technológiával dolgozni, jövőt építeni. Az intézmény mára az ország egyik legfontosabb tudás- és innovációs központjává vált a műszaki tudományok terén is. Gratulálok ehhez a Debreceni Egyetem vezetésének és mindazoknak, akiknek ebben a döntési folyamatban szerepük volt – tette hozzá Papp László. 
A BMW Group Gyár Debrecen elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a cég elkötelezett az innovációk megvalósításában, melyhez itt megfelelő partnereket találtak.
- Hiszünk a partnerség erejében, közös hitünk az oktatás és az innováció. A cél a jövő mobilitásának formálása. Ez a létesítmény új ajtókat nyit meg a fiatal tehetségek előtt – vélekedett Hans-Peter Kemser. 
A német cégvezető szerint a BMW számára rendkívül fontos, hogy jól képzett szakemberek, mérnökök dolgozzanak náluk. Hans-Peter Kemser hozzátette: a vállalat és a Debreceni Egyetem tanulhat egymástól, ezért együttműködésre van szükség, aminek jó helyszíne lesz majd a Járműlabor.
Sajtóközpont - OCs
 
 
