Szemléletformáló természetpedagógia

Környezetünk megismertetése és megóvása, a szemléletformálás és a környezettudatosság a természetpedagógia célja. A Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kara hazánkban elsőként hirdette meg három féléves posztgraduális képzését.

- Természeti értékeink felismerése, illetve megóvása az agrárképzés minden területén elengedhetetlen. A természetpedagógiai képzésünk célja, hogy olyan szakembereket képezzünk, akik meglévő tudásuk átadásával a hagyományos, illetve az erdei iskolákban, állatkertekben, vadasparkokban a legfogékonyabb réteget, az általános és középiskolásokat a természeti környezetük megbecsülése felé tereljék – mondta Juhász Lajos, Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar (MÉK) Természetvédelmi Állattani és Vadgazdálkodási Tanszékének vezetője, a képzés kezdeményezője, szakvezetője.

A pedagógusképzés nem új szerep az agrárkar számára, hiszen az agrármérnöktanár képzés révén nagy hagyományai vannak.

- A természetpedagógus képzés beindítása egy hosszú folyamat eredménye, amely a 2002-ben a természetvédelmi mérnök szak általunk történő alapításával és meghirdetésével kezdődött. A főiskolai szak kialakítása után, az alap és mesterképzés megteremtését követően, a képzések oktatási, gyakorlati, több éves tapasztalatai alapján terveztük meg a természetpedagógus képzés országos létrehozását, majd ennek engedélyezése után az elindítását 2019-ben – idézte fel az alapítás körülményeit Juhász Lajos.

A hallgatók két választható tantárgycsoporton, az erdőpedagógia és a zoopedagógia területén folytathatták tanulmányaikat a törzsanyagot képező tantárgyak mellett. A hallgatók között voltak természetvédelmi mérnökök, állatkertekben dolgozó diplomások (Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc). A 2020-ban beiskolázott újabb évfolyamban pedagógusok, nemzeti parki szakemberek mellett a Budapesti Állatkertből is jelentkezett egy, már Phd-fokozattal rendelkező hallgató.

- A pedagógusok számára egy teljesen más jellegű kihívás jelent az iskola falain kívüli oktatás. Ezt a plusz tudást és tapasztalatot szerettük volna megadni. Az első félévben az alapozó tárgyakra, többek között az állat- és növényismeretre, illetve környezeti nevelésre helyeztük a hangsúlyt. A tematika része a didaktika és a személyiségfejlesztés is, ezért a DE Bölcsészettudományi Kar oktatói is bekapcsolódtak a képzésbe. A szakirányhoz kötődő tárgyak ez után következtek, a harmadik félévben pedig már a gyakorlat került a fókuszba. A képzés során hazánk nemzeti parkjaiban is gyarapíthatták tudásukat hallgatóink vezetett terepgyakorlatok formájában – ismertette a szakvezető.

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a nemzetközi trendekhez hasonlóan fokozatosan nő a természetközeli táborok, erdei iskolák, tematikus zöld programok iránti érdeklődés hazánkban is.

- A piaci igény növekedésével, nő a szakemberek iránt keresletet. Ez pedig fokozatosan felértékeli a képzés jelentőségét. A természetpedagógusok által szervezett programok nem a gyermekmegőrzést célozzák, hanem értékes tudásanyag átadására adnak lehetőséget a botanikus kertekben, erdei iskolai táborokban, állatkertek által szervezett zootáborokban. A DE MÉK természetpedagógia oktatási területe is kiszélesedhet. A Természettudományi Múzeum Debrecenbe helyezésével a múzeumpedagógia területének beemelésével tovább növelhetjük a képzés értékét – mondta Juhász Lajos.

Sajtóiroda - ÉE