A Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar (DE GYGYK) dékánja kiemelte: a Magyar Tudomány Ünnepén a tudományos eredmények mellett azokat a kutatókat, oktatókat, pedagógusokat, hallgatókat ünnepeljük, akik nap mint nap hozzájárulnak a tudományos közösség gazdagításához, akik munkájukkal elősegítik a tudás terjedését és alkalmazását a gyakorlatban.
- A pedagógiai karok falain belül zajló tudományos kutatás nemcsak a neveléssel, oktatással kapcsolatos módszerek finomítására irányul, hanem hogy jobban megértsük a tanulás és a fejlődés legmélyebb mechanizmusait – fogalmazott Gortka-Rákó Erzsébet.
Az eseményen átadták a Hajdúböszörmény Önkormányzata által alapított, Dr. Kovács György Ösztöndíjat, valamint a Kertész László Ösztöndíjat.
- Reméljük, hogy ezeknek a díjaknak megtartó erejük is lesz, hiszen aki ezt megkapja, talán jobban fog a városhoz kötődni, itt marad, amire nagy szükségünk van – jelentette ki Göröghné Bocskai Éva, Hajdúböszörmény polgármestere.
A tíz hónapig havi 40 ezer forinttal járó Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíj elnyerését igazoló okleveleket Gortka-Rákó Erzsébet dékán adta át a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar hallgatóinak. Ezt követően a Gólya Ösztöndíjakat is kiosztották, amit olyan hallgatók kaptak, akik a legjobb eredménnyel kerültek be a GYGYK-ra.
A program legnagyobb érdeklődéssel kísért előadását Varga Pál, a Budapesti Műszaki Egyetem Távközlési és Mesterséges Intelligencia Tanszék tanszékvezetője tartotta Mesterséges Intelligencia – lehetőségek és veszélyek a felsőoktatásban címmel.
A témával kapcsolatban a DE GYGYK dékánja elmondta: a technikai fejlődést mind a pedagógia képzésnek, kutatásnak, mind a gyakorló pedagógusoknak követni kell. A mesterséges intelligencia mind az oktatók, mind a hallgatók részére egy lehetőség, amely nehézségeket és veszélyeket is magában hordoz.
- A mesterséges intelligencia gyorsítja például a szakirodalom megtalálását, a felkészülést egy órára, egy vizsgára vagy akár ötleteket is adhat. Használatakor ugyanakkor egyebek mellett olyan kérdések merülnek fel, mint a plágium, hogy milyen feladatokat adunk a hallgatóknak, hogy ne csak a Chat GPT-t vegyék igénybe, hanem önállóan is gondolkodjanak. Emiatt a felsőoktatás módszertanát is át kell gondolni – hívta fel a figyelmet a Gortka-Rákó Erzsébet.
A konferencia részeként a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar által az elmúlt egy évben megjelentetett tudományos köteteket is bemutatták, a hallgatók pedig kari Tudományos Diákköri Konferencia keretében ismertették kutatásaikat. Kilenc hallgató adott számot munkájáról, valamennyien továbbjutottak és így részt vehetnek a XXXVII. OTDK-n 2025-ben.
A Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíj díjazottjai:
Csapi Loréna Georgina
Gyürky Anna
Ludmann Barbara
Kiss Panna
A Dr. Kovács György Ösztöndíjat kapta:
Budai Bernadett óvodapedagógus
Kertész László Ösztöndíjban részesült:
Bíró-Rózsa Csenge Noémi gyógypedagógus
Nagy Zsófia szociálpedagógus
A Gólya ösztöndíjat gyógypedagógia nappali tagozaton: Balázs Lilla Bianka, Ratkai Réka, Széll Kinga, levelező tagozaton Takács Tamara, Szilágyi Lilla Gabriella, Pocsainé Szabó Mónika Katalin kapta. Szociálpedagógia nappalin Szilágyi Boglárka részesült az elismerésben. A Gólya ösztöndíjat csecsemő- és kisgyermeknevelő nappali szakon Szegedi Ariella, levelezőn Némethné Kóródi Ágnes és Rubos-Varga Viktória érdemelte ki. Gólya ösztöndíjban részesült óvodapedagógus nappali tagozaton Botos Izabella és Szilágyi Zsófia, a levelezősök közül pedig Galambos Dóra és Farkasné Dávid Ildikó Tünde. A Gólya ösztöndíjat Dandé Ágnes mesterképzésre járó levelező tagozatos hallgató is magáénak tudhatja.
Sajtóközpont - OCs