A tanárképzés – amely az intézmény alapítása óta szerepel az oktatásban – mára kiemelkedő szerepet tölt be a kínálatban, hiszen szinte minden elképzelhető szakpárosítás elérhető a Debreceni Egyetemen (DE).
A tíz féléves osztatlan közismereti tanárképzésben négy karon (Bölcsészettudományi Kar, Informatikai Kar, Természettudományi és Technológiai Kar, Zeneművészeti Kar) 22 szakból lehet választani, amelyek nagy része szabadon párosítható egymással.
- A felvételi követelmények kedvező változásainak köszönhetően tavaly már több mint 27 százalékkal emelkedett a tanárszakokra jelentkezők száma, bízom abban, hogy ez nem egy pillanatnyi kiugrás, hanem egy tendencia kezdete – mondta a hirek.unideb.hu portálnak Forisek Péter.
A DE Tanárképzési Központ főigazgatója hangsúlyozta, hogy az osztatlan tanárképzés önmagában egy mesterképzés, hiszen aki megszerzi a tanárszakos diplomát, öt év elteltével mesterdiplomát kap, ami szakmailag olyan, mintha elvégezte volna az alap- és a mesterszakot is, ezzel pedig nyitva áll a lehetőség a rövid ciklusú képzések mellett akár a PhD-tanulmányok folytatásához is.
A Tanárképzési Központ rövid ciklusú képzéseit azoknak kínálja, akik már rendelkeznek diplomával és ehhez szeretnének tanári végzettséget szerezni.
A szakmai tanárképzések terén a Gazdaságtudományi Karon a közgazdász végzettségűek számára a közgazdász-tanári, a Műszaki Karon a mérnök-tanári, a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karon az agrármérnök-tanárképzés, az Egészségtudományi Karon pedig az egészségügyi tanár és szociális ismeretek tanára végzettség is megszerezhető.
A képzésben egyre nagyobb szerepet kap a gyakorlati ismeretek megszerzése. A Debreceni Egyetem a tanárjelöltek gyakorlati képzésének biztosítására már most gazdag és jól működő partnerintézményi hálózattal rendelkezik, két gyakorlóiskola, 73 partneriskola és 6 partnerintézmény, valamint 7 képzési székhelyen lévő és 29 székhelyen kívüli bázisiskola áll a hallgatók rendelkezésére.
- Először különböző pályaismereti, pályaszocializációs ismereteket szereznek, majd csoportos hospitálás és a csoportos tanítási gyakorlatok következnek, végül eljutnak oda a hallgatók, hogy az utolsó három félévben már önállóan tanítanak egy vezetőtanár, illetve egy mentortanár irányításával – sorolta a főigazgató, aki hozzátette: mindezt úgy szervezve, hogy a leendő pedagógusok valamennyi iskolatípust – gyakorlóiskola, szakképzési centrum egységei, tankerületi és egyházi oktatási intézmény – megismerjék a gyakorlat során.
A DE Tanárképzési Központ koordinálja a Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramot is, amelynek keretében nem csak a tanárszakos hallgatók már diákéveik alatt tapasztalatot szerezhetnek a mentorálásból a hátrányos településeken élő 7-8. osztályos fiatalok tanulmányi munkájának támogatásával Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében egyaránt.
- A Debreceni Egyetem számtalan lehetőséget kínál a tanárképzés terén, mivel a pedagógus életpálya egy biztos befektetés a jövőbe, ami megtérül, hiszen amikor valaki a tanári pályát választja, tulajdonképpen három végzettséget szerez egyszerre: taníthat általános vagy középiskolában, de – különösen a nyelvismerettel – el lehet helyezkedni akár a versenyszférában is – összegezte Forisek Péter tanárképzési főigazgató.
Sajtóközpont - BZs