I3-INSHAPE – sportinnovációk a Debreceni Egyetem támogatásával

Kerékpár-busz a biztonságos iskolába járásért, applikáció a szurkolói szuperközösségért és stresszkezelő alkalmazás sportolók számára – többek között ilyen innovációkat fejlesztenek azok a hazai sportvállalkozások, melyeket az egyetemi sportökoszisztéma segít. A támogatott cégek a Sportdiagnosztikai, Életmód és Terápiás Központban mutatkoztak be.

Az MSE Klaszter Közhasznú Nonprofit Kft. 2023 szeptemberében nyert támogatást a I3-INSHAPE pályázat (i3 program) megvalósítására. A projektben 5 ország 22 partnere vesz részt, akik vállalták, hogy a saját régiójukban a sport és vitalitás területén működő kis- és középvállalkozásokat támogatják sportinnovációjuk megvalósításában interregionális együttműködés keretében.

A pályázat kezdetén 7 zászlóshajó céget támogatott a program, akik számára az ideális nemzetközi partnert egy többlépéses folyamatban kereste meg az MSE, majd a projekt végéig támogatta azokat. A pályázat második szakaszában további 24, köztük 7 magyar céget választott ki a klaszter, akik 1 vagy 2 külföldi partnerrel kezdték el az innovációs projektjük megvalósítását. Ezek a cégek egyenként 30500 euró vissza nem térítendő támogatást kaptak. 

Az aktuális együttműködésekről és a jövőbeli lehetőségekről szeptember 17-én, szerdán tanácskoztak az MSE Klaszter, a Debreceni Egyetem és a cégek képviselői a Sportdiagnosztikai, Életmód és Terápiás Központban. A megbeszélés során Dékán Tamás, az MSE Klaszter menedzsere elmondta, hogy a pályázatban a klaszterszervezet vesz részt, de mivel a Debreceni Egyetem (DE) az MSE Klaszter tulajdonosa, és a klaszter – Bács Zoltán kancellár elnöklésével – szerves része az intézmény sportökoszisztémájának, így az innovációs kezdeményezések támogatása közvetlenül kapcsolódik az egyetemhez. Ezt jól mutatja, hogy az összejövetelen a DE képviseletében Bácsné Bába Éva, a Gazdaságtudományi Kar dékánhelyettese és a Sportgazdasági és -menedzsment Intézet intézetigazgatója, valamint Balogh László, a Sporttudományi és Koordinációs Intézet igazgatója is részt vett, akik hasznos tanácsokat adtak a cégeknek.

Az egyetemi sportökoszisztéma által támogatást nyert cégek száma hazánkban kiemelkedőnek számít. Az általuk megálmodott projekteket, a hazai és külföldi együttműködő partnereiket, az eddig megvalósított feladatokat, esetleges kihívásokat a találkozón részletesen bemutatták.

A Venture CO Scribers Kft. a katalán székhelyű Berrly-vel közösen fejleszti tovább az engH applikációt, hogy a különböző sportágak szurkolóinak elköteleződését erősítsék, és létrehozzanak egy szuperközösséget. 

Az MVP Sport (Debrecen) a barcelonai Factual Kft.-vel közösen fejleszti a gyerekek iskolába járását támogató kerékpár-busz szolgáltatást, mely szakértők által vezetett kerékpáros oktatást ötvöz egy intelligens, közösségi alapú digitális platformmal. A felügyelt kerékpárbusz-szolgáltatás AI által ellenőrzött biztonságos útvonalakon történik, amelynek köszönhetően a gyerekek magabiztosan kerékpározhatnak, a szülők pedig valós időben követhetik nyomon az utazásokat.

A Little Shark Kft. (Debrecen) a sportesemények fenntarthatóságát és inkluzivitását elősegítő digitális platformot fejleszt a valenciai Lomartov és a katalán Barcelona Zero Limits-szel közösen. Az innováció a szervezők számára biztosít eszközöket a környezetbarátabb, akadálymentes események megvalósításához.

A Mozgó Cívisért Egyesület (Debrecen) két katalán céggel, a My Play-jel és a Placenet-tel közösen fejleszti azt az integrált digitális ökoszisztémát a tömegsportok számára, amely intelligens helyszínkezelést, helyalapú interakciót és mesterséges intelligenciával támogatott videóelemzést ötvöz.

A Data Expert (Debrecen) egy okos és innovatív digitális megoldást fejleszt a valenciai Socerfab Salud-dal közösen, amely forradalmasítja a golfedzést azáltal, hogy ötvözi a biomechanikai elemzést, a valós idejű visszajelzéseket és az AI-alapú személyre szabást.

A Data Vita (Szeged) és a finn Institute of Three Campuses együttműködése a magyar technológiai szakértelmet és a finn sporttudományt ötvözi a sportolók számára kifejlesztett speciális stresszkezelő alkalmazás kidolgozásához és validálásához.

A Dudject Kft. (Pécs) és a VR Solution Kft (Debrecen) Pingpong Planet projektje az asztaliteniszedzés magával ragadó játékmenetét teszi lehetővé az 5-10 éves korosztály számára a virtuális valóság segítségével, melynek megvalósításában a valenciai NG Tours vesz még részt.

Az előadások után Dékán Tamás bemutatta a részt vevő cégek számára a klasztert, a fő stratégiai irányvonalakat, a tagok közti kapcsolatokat és a klaszterhez csatlakozással járó előnyöket.

További információk a projektről az alábbi linken érhetőek el: https://www.i3-inshape.eu/