Tavaly szeptemberben indította el két féléves, önköltséges modulját a DE Zeneművészeti Kara. A képzés során a hallgatók többek között beszédtechnikát, stresszkezelést és önismeretet is tanulnak, mindemellett jelentős színpadi szerep- és előadói gyakorlatot szerezhetnek. A 2025-ös felvételi eljárásban újra, immár második alkalommal hirdette meg a ZK a közkedvelt modult, köszönhetően az első két félév pozitív szakmai tapasztalatainak és a sikeres záróelőadásoknak.
A szeptember elején megtartott felvételi és pótfelvételi alkalmával hét tehetséges előadóművész próbált bekerülni a kurzusra, végül közülük a teljes képzésben három, míg a színpadi szerepgyakorlat részképzésben négyen kezdhetik meg hamarosan a szakmai munkát.
Mohos Nagy Éva Liszt Ferenc-díjas operaénekes, kurzusvezető professor emeritus szerint a képzés elérte a célját az elmúlt egy évben és maximálisan beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Mint mondta: a hallgatók elhivatottak, céltudatosak és magas szintű gyakorlati tapasztalatra akarnak szert tenni a színpadi énekes előadóművészet területén.
- Vannak olyan ismeretek, melyek nélkül nincs színpadi előadás, melyek nélkül nem lehet hitelesen elénekelni egy egészestés operát. A közönséget el kell varázsolni, ehhez pedig többre van szükség annál, hogy valaki szépen tud énekelni. Színes egyéniségeket kell megformálni. Az egyetemi képzésben inkább a zenei alapok lerakásával foglalkozunk, a kurzus feladata lesz az, hogy színpadképessé tegyük az előadókat. A szerepek kiosztásához meg kell ismerni az egyéniséget és arra kell szabni a fejlesztő munkát, hiszen elsősorban emberi sorsokat kell elénekelni, nem pedig hangokat. A hangképzés mellett most is nagy hangsúlyt fektetünk a színpadi megjelenésre és a mozgás helyes alkalmazására – hangsúlyozta a professor emeritus.
Tőzsér József élettudományokért felelős ágazatfejlesztési rektorhelyettes – aki a művészeti képzéseket koordinálja az intézményben – kiemelte: a Debreceni Egyetem néhány évvel ezelőtt egyértelműen új irányba fordult a harmadik misszió szellemében a művészeti képzések indítására, majd bővítésére is hangsúlyt helyezve, ezzel jelentős mértékben tágítva az egyetemen lévő oktatási szemléletet, valamint hozzájárulva a képzési portfólió szélesítéséhez.
- A tehetség mindig fejlesztésre szorul, hiszen sosem késő tanulni és még jobbá válni. A képzésben részt vett hallgatók az első két félévben bebizonyították, hogy az egyetem jó úton jár és nagy szükség van a művészeti képzésekre is, mivel így felkészült, minden szempontból professzionális, a színpadra teljes mértékben alkalmas, kiváló képességű előadók, énekesek kerülhetnek a közönség elé. Ez a minőség jó a hazai színházművészetnek és jó a Debreceni Egyetemnek is, mivel az intézmény ezáltal a magyar kultúrát is képes erősíteni – fogalmazott a rektorhelyettes.
A színpadi oktatás elsősorban olyan adottságok kiemelésére helyezi a hangsúlyt, melyek a hiteles színpadi teljesítmény elérését támogatják, valamint a közönség számára teljessé teszik a színházi élményt. A képzésre megfelelő énektechnikai és zeneelméleti előképzettséggel, valamint bármilyen, legalább alapképzésben szerzett oklevél birtokában lehetett jelentkezni.
A két féléves kurzus ezúttal is két nagyszabású vizsgapremierrel ér véget: az első félév végén, januárban Lehár Ferenc A víg özvegy című háromfelvonásos operettjének keresztmetszetét, a második félév végén pedig Gaetano Donizetti Szerelmi bájital című kétfelvonásos operáját adják majd elő a tavalyi modult elvégzett, valamint a kurzust most teljesítő hallgatók.
Sajtóközpont – BZ
Hitelesség és varázslat a színpadon
Újabb tehetséges énekesek nyertek felvételt a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar gyakorló színpadi énekes előadóművészet posztgraduális képzésére. A modul célja, hogy a hallgatók olyan képességekre tegyenek szert, melyek birtokában professzionális énekessé válhatnak, hiteles teljesítményükkel elvarázsolhatják a közönséget.