Etorobotikáról középiskolásoknak

A szociális robotok fejlesztésében rejlő lehetőségekről, a Debreceni Egyetem (DE) Műszaki Karának (MK) elkövetkező éveit meghatározó kutatási területről tartott előadást április 7-én a Fazekas Mihály Gimnáziumban Korondi Péter professzor a MTA Debreceni Akadémiai Bizottság Műszaki Szakbizottsága és a DE MK Mechatronikai Tanszék szervezésében.

A „Lehetnek-e érzelmei a jövő intelligens gépeinek, avagy hogyan változtatja meg az életünket a robotika?” címmel tartott előadást a DE MK Mechatronikai Tanszékének egyetemi tanára, aki hazai és nemzetközi viszonylatban is az etorobotikai kutatások úttörője.

Korondi Péter előadásában felhívta a matematika és az informatika iránt érdeklődő középiskolások figyelmét arra, hogy a robotok alkalmasak – sok más funkció mellett – különféle szociális igények ellátására, így akár „házi kedvencként” is szolgálhatnak. Ehhez azonban szükséges az „érzelmek” absztrakt leírása, és az elvárt viselkedés megtanítása a robotok számára.

- Az emberek hajlamosak a kedvenc tárgyaik megszemélyesítésére, ezáltal egy különleges kapcsolat alakulhat ki ember és gép között. Egy kedvelt tárgy jelenléte, az azzal való foglalkozás egyfajta boldogságot okoz tulajdonosának, ezért természetes igény, hogy a mindennapi életet megkönnyítő, különféle szolgáltatásokat nyújtó, a nap jelentős részében az ember közelében lévő, vele kommunikáló robotok is „szerethetők” legyenek. A szociális robotok fejlesztése során foglalkozni kell azzal is, hogy mitől válik egy gép megszemélyesíthetővé, olyan eszközzé, amellyel egyedi kötődés alakulhat ki – emelte ki előadásában Korondi Péter.

Hozzátette: az etorobotika területén végzett jelenlegi kutatások a gazda-kutya kapcsolatának leírásával és modellezésével próbálnak módszereket találni arra, hogy a robotokat megtanítsák „helyesen viselkedni”.

Ma is sok területen működnek szociális robotok: szállodákban, éttermekben, kórházakban, otthonokban, és a jövőben nagy igény lesz arra, hogy túllépjenek a „gépies viselkedésen”, és képesek legyenek reagálni a környezetükben történő eseményekre, vagy akár az emberek viselkedésére, érzelmi állapotára.

Az előadást követően a diákok választ kaphattak az elődótól az őket érdeklő, a témával kapcsolatos kérdéseikre is.

Sajtóiroda - BZs