Várják a jövő informatikushallgatóit

Az informatika iránt érdeklődő középiskolásoknak indít térítésmentes szakköröket a Debreceni Egyetem Informatikai Kara. A különböző témájú foglalkozásokon a pályaválasztás előtt álló fiatalok megismerkedhetnek az informatika tudományának alapjaival.

Kezdő programozó, barkács (hardverprogramozás), 3D modellezés, matematika-előkészítő, programozás-előkészítő, algoritmika (haladó programozás) témákban indít szakköröket a 2019/2020-as tanév első félévében a Debreceni Egyetem Informatikai Kara. Az ingyenes program célja, hogy felhívja a középiskolások figyelmét az informatika nyújtotta karrierlehetőségekre, illetve szakmai támogatást nyújtson azoknak a diákoknak, akik informatikai vonalon szeretnének továbbtanulni.

- A szakkörök egy része azoknak a fiataloknak szól, akik még csak ismerkednek az informatika világával, nekik ajánljuk a kezdő programozó, barkács és 3D modellezés csoportokat. Akik már tudják, hogy informatikai szakra szeretnének jelentkezni a jövőben, azok hasznos támogatást kapnak ehhez a matematika-előkészítő és a programozás-elkészítő csoportokban. Ezeknek a célja, hogy elősegítsék a szakokra való bejutást, majd pedig a bent maradást, hiszen ezek azok a tantárgyak, amelyek a legnehezebbnek számítanak az elsős hallgatók körében – tájékoztatott Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar dékánja.

A szakkörök október elején indulnak, típustól függően 1-2 hetente, péntek délután tartják a Debreceni Egyetem Informatikai Karán, a Kassai úti campuson. Jelentkezni szeptember 25-ig lehet a https://inf.unideb.hu/hu/szakkorok oldalon (Bővebb információ: vecsei.ildiko@inf.unideb.hu).

A választható szakkörök:
Barkács (hardverprogramozás) szakkör (EFOP 3.4.4. projekt)
Gyakorlati foglalkozások technikai érdeklődésű diákoknak: a foglalkozásokon fejlődik a résztvevők problémamegoldó készsége, technikai tudása, eszközhasználata. Az előre legyártott és felszerelt különböző elektronikai eszközökre már csak a működtető programot kell megírni. A diákok megtanulják, milyen is egy élettelen "vasból" egy működő eszközt kreálni, kezdve az egyszerűbb feladatokkal, mint például LED-ek villogtatása, gombnyomás érzékelése. Ez alatt megtanulják a programozás alapjait, ráadásul jól látható eredménye lesz a munkájuknak. A továbbhaladásra is van lehetőség sokféle kiegészítő áramkör segítségével: kapcsolók, LED-kijelzők, FM-rádió, Internet-csatlakozás, távolságérzékelő stb. állnak a diákok rendelkezésére. A lehetőségeknek csak a fantázia szab határt, mivel több kiegészítő is csatlakoztatható ugyanahhoz az alaplaphoz. Várjuk mindazokat, akik szeretnének kicsit mélyebben belelátni a mai számítógépek, okostelefonok stb. működésébe, hiszen az általunk használt eszközök gyakorlatilag ugyanúgy működnek, mint amiket a mindennapok során használunk - a különbség csak az, hogy itt mi keltjük életre ezeket.
Oktató: Vas Ádám

Kezdő programozó szakkör (EFOP 3.4.4. projekt)
Érdekel az informatika? Szeretnél több lenni egy mezei felhasználónál? Kíváncsi vagy, hogyan készülnek azok az alkalmazások, amelyeket nap mint nap használsz?
Ha igen és még soha nem programoztál, akkor itt a helyed! Belekóstolhatsz a programozás rejtelmeibe, az algoritmusok világába!
Oktató: Biró Piroska

3D modellezés szakkör (EFOP 3.4.4. projekt)
A 3D nyomtatás napjaink egyik legmodernebb és legígéretesebb technológiája a számítógépes modellezés, formatervezés, gyártás területén. De tudjuk vajon, hogy milyen elven működik egy 3D nyomtató? Szakkörünk első felében gyakorlati példákon keresztül ingyenesen használható modellezési lehetőségekkel ismerkedünk, és természetesen a munkáinkat ki is nyomtatjuk. Ezt követően tovább kalandozunk a 3D modellezés lehetőségeiben. Megismerkedünk az animációkészítés alapjaival, hiszen napjainkban az animáció mindenhol jelen van (rajzfilmkészítés, weboldalszerkesztés, számítógépes játéktervezés). Ha szeretnéd az általad megtervezett modellt ki is nyomtatni, illetve elkészítenéd az első saját mini animációdat, akkor szeretettel várunk a szakkörünkön.
Oktató: Papp Ildikó

Nulladik évfolyam – előkészítő (programozás) (EFOP 3.4.4. projekt)
Egyre kevésbé létezik olyan munkakör, ahol hosszú távra lehet tervezni valamilyen szintű programozási, algoritmizálási képességek nélkül. Ez a szakkör azokat a 16-18 éveseket célozza meg, akik szeretnék elsajátítani a programozás alapjait, vagy elmélyíteni a már meglévő tudásukat.
Egyrészt a szakköri alkalmakkor lehet megismerkedni ezzel az igen ígéretes iránnyal, másrészt az mtmi portál segítségével lehet otthonról próbálgatni a gyakorlásra kitűzött feladatok megoldását.
Oktató: Bertók Csanád

Nulladik évfolyam – előkészítő (matematika) (EFOP 3.4.3. projekt)
Az informatika absztrakt megközelítésmódja igényli egyrészt az elvont gondolkodást, másrészt a modellalkotáshoz és - ellenőrzéshez szükséges erős matematikai hátteret. Aki nem kap(ott) megfelelő szintű felkészítést a középiskolában az egyetemi tanulmányokhoz; vagy kapott, de az érettségit nem követte egyből a felvételi (pl. technikus képzés), annak ezzel a kurzussal próbálunk segíteni. Az itt kiadott feladatok és megoldásaik közös átbeszélésével és számítógépes problémamegoldással próbáljuk elérni a szintrehozást vagy szinten tartást, amire a későbbiekben nagy szükség lesz. Ezekkel a foglalkozásokkal a későbbi egyetemi lemorzsolódást szeretnénk meggátolni.
Oktató: Noszály Csaba

Algoritmika szakkör (Haladó programozás) (EFOP 3.4.3. projekt)
A szakkörön, a Magyarországon és a nagyvilágban nagy népszerűségnek örvendő algoritmikus feladatmegoldó programozó versenyek témaköreivel ismerkedhetnek meg az érdeklődő diákok. Terítékre kerülnek a különféle problémamegoldási paradigmák (teljes keresés, oszd meg és uralkodj elve, mohó algoritmusok, dinamikus programozás), az egyes feladatok iteratív és rekurzív megoldási lehetőségei. Szót ejtünk matematikai feladatokról éppúgy, mint kombinatorikai és számelméleti problémákról, sztringfeldolgozó algoritmusokról, illetve gráfokkal kapcsolatos esettanulmányokról. Igény szerint kitérünk a hazai és nemzetközi programozó versenyek feladataira is. A tárgyalt problémákhoz különféle programnyelveken megoldást is adunk, így egyszerre fejlesztjük a résztvevők algoritmizálási és programozási készségét.
Oktató: Kósa Márk

A szakkörök az EFOP-3.4.4-16-2017-00023 - „Az MTMI szakokra való bekerülést elősegítő innovatív programok megvalósítása a Debreceni Egyetem vonzáskörzetében”, valamint az EFOP-3.4.3-16-2016-00021 -  „A Debreceni Egyetem fejlesztése a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében” című projektek keretében valósulnak meg.

Sajtóiroda - TPL