Az elmúlt években elért eredményekről, a kihívásokról és a legfontosabb stratégiai feladatokról beszélt a Professzori Klub legutóbbi rendezvényén Kossa György, a Debreceni Egyetemet fenntartó Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke. Kiemelte az intézmény gazdasági stabilitását, mely lehetővé teszi a DE számára beruházások és innovációk végrehajtását.

Az egyetemi közösség, az intézmény működése mindenki számára példaértékű, a DE egy különleges egyetem, a benne lévő közösség pedig európai érték – fogalmazott Kossa György a csütörtöki eseményen, ahol azt is kiemelte, hogy az intézménynek jövőképe van és olyan múltból építkezik, amely biztos talajt kínál a jövőre nézve.

Bevezetőjében a kuratóriumi elnök felidézte Louis Ignarro Nobel-díjas professzor, a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnökének munkáját segítő Tudományos Társadalmi Tanácsadó Testület tagjának a Debreceni Egyetemet méltató szavait. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a hozzá hasonló szakemberekkel való előremutató kapcsolatok erősítik az egyetem szerepét és tudományos tevékenységét, hozzásegíthetik a nemzetközi kollaborációk és kutatások bővítéséhez az intézményt. Szerinte a fiatalok is figyelemmel kísérik a DE fejlődését, amit az idei felvételi eljárásban elért kimagasló jelentkezési adatok is jól mutatnak. A kuratóriumi elnök arról is beszélt, hogy az innováció és a stabilitás fenntartása kettős cél a Debreceni Egyetemen.

- A munkaerő értékét azzal lehet erősíteni, ha megfelelő tudás van a háttérben, a DE a világ térképén is egyre többször jelenik meg, számos tudományterületen jegyezhettünk fel jelentős előrelépést, noha mi nem szakegyetem vagyunk. A kihelyezett kuratóriumi üléseken rendre tapasztalható, hogy a karok mennyire értik a kor hívó szavát és fejlődnek a legújabb trendekhez igazodva. Az egyetem képes volt ellenállni az elmúlt évek viszontagságainak, megoldotta az ezzel járó kihívásokat. Ennek eredményeként a közösség az innovatív célokat figyelembe véve beruházásokat, fejlesztéseket hajtott végre, egyedülálló módon gyógyszeripari ökoszisztéma alakul ki az egyetem innovációs parkjában, zajlanak a járműlabor előkészületei, miközben pénzügyileg stabil az egyetem – hangsúlyozta a kuratórium elnöke.

Kossa György a tudományos kutatásokban rejlő előrelépési lehetőségekről, a gazdasági szereplőkkel való együttműködésekről, az ehhez vezető innovációk fontosságáról, az egyetem megtartó erejéről, a PhD-hallgatókat érintő támogatási rendszerről, életpályamodellről szólva hangsúlyozta, hogy a kiválóságok, a kiemelkedő eredmények jelentik a DE számára a fenntarthatóságot és a fejlődést. 


- Rendkívül fontos, hogy az, aki kiemelkedően teljesített a tudományban, oktatásban, és ha ezt az egyetemi közösség elismeri, akkor az intézménynek is díjaznia kell az eredményt. Ezt mi professzori ösztöndíjjal honoráljuk. Meg kell becsülni azt az iskolateremtő szakembert, aki a fiatalokat tudással látja el és magas szinten foglalkozik velük. Az egyetemi autonómia ezt is lehetővé teszi, amellett hogy a gazdasági stabilitást, a bővülést és az értékteremtést a DE a saját döntései révén érheti el – tette hozzá a kuratóriumi elnök.

A Professzori Klubban elhangzott az is, hogy az egyetem a nemzetközi kapcsolatokat is bővítené úgy, hogy akár több esetben vendégprofesszorokat fogadna, valamint megvizsgálják annak lehetőségét is, hogy a tudományos tevékenységeket milyen ösztöndíjakkal tudná támogatni a DE.

A rendezvényen emellett szó volt többek között a külföldieket segítő betegbiztosítás létrehozásának tervéről, a DE ERASMUS-ösztöndíjrendszert érintő álláspontjáról, ezen belül a külföldön tanulni kívánó hallgatók támogatásának fontosságáról, a külföldi egyetemekkel való kollaborációk szükségességéről, a nemzetközi innovációkkal kapcsolatos vállalati együttműködések folytatásáról, a DE agrárágazatának stratégiai jelentőségéről, valamint a DE minőségi pedagógusképzés iránti felelősségéről is. Utóbbi kapcsán Kossa György elnök jelezte, hogy a kuratórium megvizsgálja, milyen eszközökkel tudja támogatni és hatékonyabbá tenni a pedagógusképzést. 

Sajtóközpont - BZ