Az egyetemi könyvtár valamennyi online működő szolgáltatásáról részletes információt találhatnak az olvasók az „Adatbázisok" oldalon, a https://lib.unideb.hu/hu/adatbazisok linken, ahol több szempont szerint rendezhető listában láthatók azok az elektronikus könyv- és folyóirat-gyűjtemények, valamint adatbázisok, amelyekhez az könyvtár valamilyen formában hozzáférést biztosít felhasználóinak. Ugyanezen az oldalon található a DEENK munkatársainak elérhetősége is, akikhez a kutatók, hallgatók közvetlenül fordulhatnak kérdéseikkel.
- Az oldal használatát napi szinten monitorozzuk, és hamarosan elkészül az elmúlt egy hónap összesítő elemzése is. A több ezres kattintásszám alapján azonban már most látszik, hogy az egyetem kutatói és hallgatói aktívan használják, és hasznos eszköznek találják ezt az oldalt – mondta a hirek.unideb.hu portálnak Petró Leonárd. A DEENK közönségkapcsolati főigazgató-helyettese hangsúlyozta: közvetlen terveik az oldal felhasználófunkcióinak fejlesztésére irányulnak, annak érdekében, hogy még könnyebben és pontosabban lehessen megtalálni a keresett forrásokat.
- Emellett napi rendszerességgel regisztráljuk, hogy milyen hatásfokkal működik online térben a korábban az ügyfélszolgálati pultoknál zajló ügyintézés. Az info@lib.unideb.hu email címre az elmúlt egy hónapban csaknem 300 különféle megkeresés érkezett az általános kérdésektől a szakdolgozatírás nehézségein át egészen a komplex irodalomkutatásig. Ennek alapján az látszik, hogy a felhasználók továbbra is számítanak a könyvtárosokra – emelte ki Petró Leonárd.
Jó hír, hogy a járvány kitörése óta több kiadó és szolgáltató döntött úgy, hogy átmenetileg elérhetővé teszi termékeit. A könyvtár munkatársai a folyamatos kapcsolattartásnak köszönhetően gyorsan értesülnek, ha újabb felületet lehet használni. Ez az információ azonnal megjelenik a honlapon „átmeneti hozzáférés" megjelöléssel. Folyamatos a cikkek megjelenése az instantscience.hu nevű blogunkon is. Az írások a kutatókat igyekeznek eligazítani a 21. század tudományos kommunikációjának világában, különös tekintettel a jelenlegi helyzetre, és az e téren kínálkozó lehetőségekre, elsősorban a nyílt hozzáférés területén.
Az elmúlt egy hónapban jelentősen megnőtt az online dokumentumok iránti igény, ami megnöveli az egyetem Publikációs Platformja, a https://ojs.lib.unideb.hu/ oldal szerepét is az információ hozzáférés biztosításában.
Az online elektronikus jegyzetek és könyvek száma, amelyeket az oktatók és hallgatók egyetemi hálózatról az Egyetemi Kiadó honlapján (https://dupress.unideb.hu/termekkategoria/de-access/) érhetnek el, már meghaladta a 200-at, számuk folyamatosan gyarapszik, és várhatóan hamarosan megközelíti a félezret.
A DEENK kiemelt figyelmet fordít közösségi médiafelületeire is (Facebook, Instagram és Youtube), amelyek – azon túl, hogy láthatóvá teszik a szolgáltatásokat - kommunikációs csatornaként is funkcionálnak.
Sajtóiroda - BZs