A tanácskozással a szervezők már ötödik alkalommal biztosították a szakmai találkozás lehetőségét mindazoknak, akik a digitális pedagógiához kapcsolódó témakörökben neveléstudományi, pszichológiai, gyógypedagógiai és óvodapedagógiai területen kutatnak, oktatnak, vagy fejlesztési tevékenységet végeznek.
- Már évtizedek óta jelen van az oktatásban a digitális technológia, amelyhez eltérő módon viszonyulnak a pedagógusok. Az élenjárók minden új eszközt kipróbálnak, folyamatosan keresik az újabbnál újabb módszertani megoldásokat a digitális technológia oktatási alkalmazására. Őket követik az aktívan előre haladók, akik csak a már kipróbált és bevált megoldásokból szemezgetnek. Vannak a kényszerből haladók, akik nem saját meggyőződésből, hanem valamilyen külső ok hatására kezdenek alkalmazni egy-egy új eszközt vagy programot. És vannak, akik ellenállnak, és mindent elkövetnek, hogy ne kelljen digitális eszközöket, módszereket alkalmazniuk – sorolta köszöntőjében Buda András, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar (DE BTK) Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetének adjunktusa. A konferencia elnöke hangsúlyozta: a pandémia miatt kialakult távolléti oktatás ezeket a csoportokat alaposan átrendezte.
Éppen ezért került a február 11-i szakmai találkozó középpontjába az e-learning területen végzett kutatások bemutatása, a köznevelésben, a felsőoktatásban, vagy akár a piaci környezetben alkalmazott vizsgálatok eredményei, a fejlesztő programok, pedagógiai kísérletek, innovatív oktatási módszerek bemutatása, valamint az ezekhez kapcsolódó jó gyakorlatok beszámolói és esettanulmány-jellegű elemzései.
- A konferencia elmúlt öt évének programjait áttekintve feltűnő a vizsgált problémák erőteljes bővülése. Kezdetben döntően digitális tantárgy-pedagógiai súlypontú kutatási eredményeket mutattak be az előadások, idén pedig már az infokommunikációs eszközök alkalmazásának felsőoktatás-pedagógiai, gyermekvédelmi, pályaválasztási témák és további, az oktatáskutatás legszélesebb körét érintő problémák is bekerültek a programba – mutatott rá megnyitójában Pusztai Gabriella. A DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetének igazgatója kiemelte: kifejezett érdeklődés övezi a két plenáris előadást, amelyek az oktatómunka sarkalatos problémáját érintik, azaz hogyan nyerjük meg a tanulókat, hallgatókat annak az ügynek, hogy aktívan vegyenek részt a tanulásban, hogyan tegyük érdekeltté őket saját fejlődésükben.
Az „Oktatás – Informatika – Pedagógia 2022” konferencián csaknem ötven előadásban a veszélyhelyzeti távolléti oktatás tapasztalatainak bemutatása és a pandémia oktatásra gyakorolt hatásainak elemzése mellett az előadók válaszokat adtak a köz- és felsőoktatást érő aktuális kihívásokra, bemutattak új megoldásokat, módszertani fogásokat a több mint 150 résztvevőnek. A témák között megjelentek a legújabb e-learning trendek, valamint vizsgálták a mesterséges intelligencia oktatási alkalmazásának lehetőségeit is.
Sajtóiroda - BZs