A Debreceni Egyetem (DE) Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar (GYGYK) és a krakkói II. János Pál Egyetem közös konferenciájának meghatározó témái voltak egyebek mellett a gyermekek fejlesztése és az oktatási rendszer kapcsolata, az erkölcsi nevelés, vallási közösségek és a család oktatásának viszonya, továbbá a kisebbségek helyzete az oktatási rendszerben.
- A kar nemzetközi kapcsolatai közül kiemelkedő a krakkói II. János Pál Pápa Egyetem. A szoros együttműködésnek köszönhetően immár második alkalommal rendezzük meg a közös konferenciát, ezúttal Krakkóban. A nemzetközi kapcsolat további erősítése érdekében a jövő évben a GYGYK ad otthont a rendezvénynek, ezzel is megvalósítva a kar nemzetköziesítés terén kitűzött céljait – mondta el a hirek.unideb.hu-nak Gortka Rákó Erzsébet, a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar dékánja.
Az idén hibrid formában megtartott konferencián az előző évekhez képest hangsúlyosabb szerepet kaptak a gyógypedagógiai kutatások és a felsőoktatást érintő szociológiai vizsgálatok.
- Az egyetemek és főiskolák szubkultúrák összessége. Sokszor a felsőoktatásban eltöltött éveket leredukáljuk a diploma megszerzésére, azonban ennél sokkal több történik az intézmények falai között. Például ez az időszak hosszútávon meghatározza a fiatalok kultúrafogyasztását. Az első generációs értelmiségiek szocializációjában pedig sokkal mélyebb változásokat okoznak a diákévek – fejtette ki A hallgatók szocializációjának szélesebb spektruma, az intézményi hatások elemzése a felsőoktatásban című előadásában Bocsi Veronika, a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar egyetemi docense.
Bocsi Veronika szerint a járványhelyzet pozitív hozománya, hogy átalakult a tudomány megszervezése. A hibrid, illetve online konferenciák nagyobb teret biztosítanak a kutatók számára tudományos eredményeik bemutatására, emellett több lehetőség van az újabb kutatási területek megismerésére.
A május 16-án és 17-én megrendezett konferencián 5 ország szakemberei mutatták be legfrissebb kutatási eredményeiket. A Debreceni Egyetem oktatói és kutatói a matematikai gondolkodás kisgyermekkorban történő fejlesztésének lehetőségeiről, a korai angol nyelvtanuláshoz való szülői hozzáállásról, a családok és a tehetséggondozó sportszervezetek kapcsolatáról, a nevelőszülőknél elhelyezett gyermekek helyzetéről, a magyarországi roma kisebbségi közösségek szociokulturális integrációjáról, valamint a korai iskolaelhagyások csökkentését szolgáló intézkedésekről tartottak előadást Krakkóban.
Sajtóközpont - ÉE