A Debreceni Egyetem Főépületében csütörtökön rendezett szakmai tanácskozásnak az iskolateremtő pedagógus nevét viselő Karácsony Sándor terem adott otthont, ahol az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja keretében működő MTA-DE-CSATOKK Kutatócsoportban résztvevők, a közreműködő kutatópedagógusok, valamint meghívott külföldi szaktekintélyek ismertették az elért sikereket.
A DE Bölcsészettudományi Kar nevében Takács Levente oktatási dékánhelyettes köszöntötte a konferencia résztvevőit, egyetemi oktatókat, kutatókat, doktoranduszokat, hallgatókat, tankerületi vezetőket, iskolaigazgatókat és pedagógusokat.
- A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kara (BTK) a hagyományok fenntartása mellett nem téveszti szem elől az innovációt sem, legyen az tudományos vagy oktatási fejlesztés. Élen jár ebben a tevékenységben a kar Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete, a hozzá kapcsolódó doktori program, valamint az MTA-DE-CSATOKK Kutatócsoport is. Az általuk kutatott terület nagyon is időszerű és nagyon is érinti az egyetemet, hiszen a pedagógusok és szülők együttműködése a gyerekekért olyan téma, ami stratégiai partnerségein túlmenően is fontos a felsőoktatás számára, akár kutatási témaként, akár leendő hallgatóira tekintettel – fogalmazott köszöntőjében Takács Levente.
A konferenciára Debrecen mellett a régióból - Berettyóújfalu, Békéscsaba, Biharkeresztes, Érd, Ibrány, Karcag, Mátészalka, Miskolc, Nyírbátor, Nyíregyháza, Onga, Tokaj, Újfehértó - és határon túlról is - Vári (Ukrajna) - érkeztek résztvevők.
A kutatómunka első ciklusának eredményeit elsőként Pusztai Gabriella, a DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet igazgatója értékelte.
A kutatás vezetője kiemelte: az MTA Közoktatás-fejlesztési és Kutatási Program 2021-ben jött létre, felismerve, hogy azok az oktatási rendszerek teljesítenek jól a nemzetközi mérésekben, ahol erősek a pedagógiai kutatások.
A támogatás elnyerésének egyik feltétele volt, hogy létező iskolai problémákra reagáljon, és a kutatás eredményei hasznosíthatók legyenek a pedagógiai gyakorlatban.
- Már korábbi kutatásaink során is észrevettük, hogy egyes iskolák nagyon elkötelezettek abban, hogy a saját oktatási és nevelési eredményességüket javítsák, ezért a gyakorló pedagógusok igénylik, hogy tudományosan megalapozott döntéseket tudjanak hozni munkájuk során. Ennek köszönhetően kutatásunk témája nagy érdeklődést váltott ki körükben, közreműködésük pedig elengedhetetlen volt a sikeres kutatómunkához – emelte ki Pusztai Gabriella.
A szakmai tanácskozáson plenáris előadást tartott a milánói Università Cattolica del Sacro Cuore (Szent Szív Katolikus Egyetem) professzora, Maddalena Colombo szociológus, akinek főbb kutatási területe az oktatás, a migráció és az interkulturális kommunikáció, valamint Mariagrazia Santagati egyetem docens, aki elsősorban a nemzetiségi egyenlőtlenségekkel, az ifjúságszociológiával és az interkulturális párbeszéddel kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal.
A rendezvény keretében a programban részt vevő 15 intézmény képviselője vehette át a „Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola" elismerést igazoló oklevelet.
- Ezek azok az oktatási és nevelési intézmények, amelyek nyitottak voltak a kutatási eredmények megismerésére, a pedagógiai kutatásokban és fejlesztésben való gyakorlati részvételre. Olyan iskolák, amelyek lehetőséget biztosítottak az adatgyűjtésre, részt vettek új tanítási-tanulási módszerek kipróbálásában, emellett segítették kutatóink, doktoranduszaink és tudományos kutatást végző hallgatóink munkáját – fogalmazott méltatásában Pusztai Gabriella.
Az elismert intézmények:
KOSZISZ Szent István Gimnázium, Újfehértó
Mátészalkai Szakképzési Centrum Kállay Rudolf Szakképző Iskola, Mátészalka
Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola, Biharkeresztes
Görgey Artúr Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Onga
Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium, Tokaj
Nyíregyházi Egyetem, Nyíregyháza
Báthory István Katolikus Óvoda, Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium, Nyírbátor
Békéscsabai SZC Kós Károly Technikum és Szakképző Iskola, Békéscsaba
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézmény, Nyíregyháza
Lukin László Alapfokú Művészeti Iskola, Érd
Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Debrecen
Ibrányi Református Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Ibrány
Szent Pál Marista Általános Iskola, Karcag
Miskolci Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola és Óvoda, Miskolc
Vári II. Rákóczi Ferenc Líceum, Vári (Ukrajna)
A ciklusértékelő konferencia kerekasztal-beszélgetéssel zárult a Karácsony Sándor teremben.
Sajtóközpont - BZs