Társadalmi befogadás és kitaszítottság

A hátrányos helyzetűek társadalmi befogadása, az elhurcolt svábok szenvedései, a változó európai egészségügyi szabályozás - egyebek mellett ezekkel a témákkal foglalkoznak a Debreceni Egyetem csütörtökön bemutatott új kötetei.

- A neveléstudomány forradalmi átalakuláson megy keresztül napjainkban, amelynek számos összetevője van. Erre próbálnak rávilágítani az Egészségügyi Kar szakembereinek könyvei – fogalmazott Csernoch László a kötetek bemutatóján, április 20-án a DAB Székházban.
Az egyetem tudományos rektorhelyettese szerint a digitalizáció és az internet, a megváltozott információszerzés hatására a pedagógia egyszerre néz szembe azzal, hogy másfajta oktatási módszertant kell kialakítani és azzal is, hogy az élethosszig tartó tanulás napjaink részévé vált.

- Az inkluzív pedagógia azt a kérdést feszegeti, hogy milyen másfajta pedagógiai módszereket kell, vagy lehet használni ahhoz, hogy egy kevésbé fogékony, vagy valami miatt hátrányos helyzetű személyt fel lehessen készíteni például arra, hogy ebbe a digitális világba bekapcsolódjon – mondta Csernoch László, kiemelve az „Inkluzív nevelés - az inkluzív társadalom” című kötet jelentőségét.

A könyv szerkesztői, Semsei Imre, az Egészségügyi Kar dékánja és Kovács Klára, a kar Szociális és Társadalomtudományi Intézetének adjunktusa arra keresik a választ , hogy a társadalmi befogadást hogyan lehet megvalósítani az olyan hátrányos helyzetű csoportoknál, mint a szegények, romák, fogyatékkal élők vagy az idősek.

A X. Jubileumi Nyíregyházi Doktorandusz Konferencia legjobb, legérdekesebb előadásait tartalmazza az „Útban a cél felé” című tanulmánykötet, amely a Debreceni Egyetem Egészségügyi Kara által gondozott Acta Medicinae et Sociologica folyóirat különszámaként jelent meg. A kötetet Kiss János, az Egészségügyi Kar, tudományos dékánhelyettese és Balogh Erzsébet, a kar Szociális és Társadalomtudományi Intézetének tanársegédje szerkesztette.


- A doktoranduszoknak, graduális képzésben részvevő hallgatóknak szóló kötet remek mintát adhat a tanulmányok elkészítéséhez és módszertani fogásokat is bemutat.  Sokszínűségét jelzi, hogy az egészség- és neveléstudományi, pedagógiatörténeti írások mellett kiemelkedő az a tanulmány, amely a magyar egészségügyi törvényt hasonlítja össze a németországi és az európai uniós szabályozással - emelte ki a könyvbemutatón Kiss János.

Az idei Gulág-emlékév alkalmából készült az „Ártatlan áldozatok - Szatmári svábok a Gulágon" című könyv Ludescher Gabriella szerkesztésében. Az Egészségügyi Kar Szociális és Társadalomtudományi Intézetének adjunktusa hiánypótlónak tarja a művet, mivel a szatmári vidékről elhurcolt svábok eddig nem publikált kutatási anyagait tartalmazza. A kötet bemutatja, hogy mit éltek át a Gulágra deportáltak, naplórészleteken keresztül nyújt betekintés az elhurcoltak mindennapjaiba, is szól az otthon maradtak társadalmi meghurcoltatásáról, megfélemlítéséről is. A szerző szerint a könyv alapműként szolgálhat az Egészségügyi Kar szociális munkás szakos hallgatói számára, mert az elhurcoltak összetartó csoportjainak megismerésén keresztül tanulhatnak a közösségépítésről.

Sajtóiroda-MM