Tréning a figyelemközpontú oktatásért

A vizualizációs eszközöket használó oktatóknak tartottak kreatív képzést a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár szervezésében csütörtökön. A kurzus célja az volt, hogy a szakemberek a felkészülés alatt új nézőpontokat fedezhessenek fel a tananyaggal kapcsolatban és egymásnak is beszámoljanak arról, hogyan alkalmazták a gyakorlatban a korszerű technikákat.

Bizonyított, hogy a vizuális tartalmak a hallgatóknak és az oktatóknak egyaránt hasznosak, hiszen segítik a tanulási folyamatokat, jobban rögződnek az ismeretanyagok, elkészítésük közben az oktatást végző szakemberek megélik az alkotás örömét. A vizuális eszközök egyszerre mindkét agyféltekét megdolgoztatják, bekapcsolják az aktív figyelmet, a kézzel készített szemléltető eszközök vonzzák a tekintetet és fenntartják a figyelmet, valamint szükség szerint digitális környezetben is alkalmazhatók. Ezeknek a módszereknek a megismertetését a DEENK kezdeményezte az intézményen belül. 

- Felsőoktatási könyvtárként a DEENK alaptevékenysége az egyetemi oktatást támogató szolgáltatások, a tanulóterek, tananyagok és az ezek használatához szükséges ismeretek és készségek elsajátításának biztosítása. A hallgatói eredményesség támogatásának hívószava nálunk az élményszerűség. A jelen képzéssel egyértelmű célunk az egyetemi oktatók módszertani támogatása volt, alkotási élménnyel, közösségépítéssel, mindezt pozitív hangulattal fűszerezve –  mondta a hirek.unideb.hu-nak Karácsony Gyöngyi, a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár főigazgatója. 

Az egyetemi szakemberek a tréning során két alkalommal sajátították el a kreatív vizualizációs technikákat. Ezután négy hét állt rendelkezésükre ahhoz, hogy a saját óráikon is kipróbálják a tanult módszereket. A csütörtökön az Innovációs Központban megtartott zárófoglalkozáson a résztvevők egymásnak is beszámoltak arról, hogyan sikerült megvalósítaniuk saját óráikon a vizuális projektjüket.


- Ez egy vizuális facilitáció, bevonódás és elköteleződés, melynek lényege, hogy az oktató hátrébb lép a tanári szerepből és nagyobb teret ad a hallgatóságnak. Módszertani plakátokkal, posted megoldásokkal, valamint papírprezentációk révén lehet interaktívabbá, figyelem-központúbbá tenni az előadást. A power pointhoz képest jóval átláthatóbbak ezek a technikák, kulcsszavak felhasználásával egyetlen lapon megtalálható a teljes órai anyag. Az a cél, hogy ezeket a technikákat hatékonyan lehessen használni az oktatásban. Az eddigi tapasztalatok szerint a diákok aktívabban vettek részt a tanórákon, az oktatók pedig rövidebben össze tudták foglalni a mondanivalójukat – fogalmazott Halmai Krisztina vizuálisfolyamat segítő tréner és coach.

A kurzuson elhangzott az is, hogy a hazai felsőoktatásban kevésbé elterjedtek ezek a vizualizációs technikák, ugyanakkor olyan megkerülhetetlen módszerekről van szó, melyek interaktívabbá és fókuszáltabbá tehetik a tanórákat. 

- Az emberi erőforrás menedzsment, szervezeti magatartás kommunikációs tárgyak mind tartalmaznak tréning jellegű gyakorlatokat, ezért csatlakoztunk hét kollégámmal ehhez a kurzushoz, melynek tapasztalatait a gyakorlatban is hasznosíthatjuk majd. Számos olyan sablont készítettünk, melyeket bemutatunk a hallgatóknak, ezért a mi szempontunkból nagyon hasznosak voltak ezek a foglalkozások. A mai generáció már kevésbé nyitott a klasszikus értelemben vett verbális oktatás felé, a vizuális technika a játékosság, a színesség és a figyelemfelkeltés miatt nem csak az egyetemistáknak, hanem az oktatók számára is innovatívabb lehetőség – tette hozzá Dajnoki Krisztina, a DE Gazdaságtudományi Kar tudományos dékánhelyettese.

Az ingyenes tréning költségeit és szervezését a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár saját forrásaiból vállalta. 


Sajtóközpont - BZ