A pszichiátria kihívásai

Fejlődő pszichoterápiás ellátás, bővülő szakambulanciák - ezek a legjelentősebb újdonságok a Debreceni Egyetem Pszichiátriai Klinikáján. Az elmúlt három év gyógyító, oktató és tudományos munkáját szerdán tudományos ülésen értékelték a Kenézy Villában.

Gyökeres változásokat hozott a Pszichiátria Klinika életében, hogy 2015 márciusában az aktív betegellátása átkerült a Kenézy Kórházba – fogalmazott Frecska Ede klinikaigazgató, az intézmény 3 éves tevékenységét bemutató előadásában.
A klinika azóta 22 rehabilitációs ággyal működik, a hozzá tartozó 11 férőhelyes nappali kórházzal, valamint a kibővült járóbeteg-rendeléssel. A betegekről jelenleg öt szakorvos és négy pszichológus gondoskodik.

- Arra törekszünk, hogy a magasabb szintű betegellátás a Klinikai Központban maradjon. Pszichoterápiás részleget alakítottunk ki, ami már a progresszivitás magas szintje, több idő jut a specializált rehabilitációra, vagyis a betegek társadalmi környezetbe való visszaadaptálására.  Megszüntettük a párhuzamosságokat, például az addiktológiát felszámoltuk, mert az már egy jól kialakult rendszerben működik a Kenézy Gyula Egyetemei Kórházban – sorolta a legjelentősebb átalakulásokat Frecska Ede.

A Pszichiátriai Klinikán 2015 óta kibővültek a szakambulanciák, megújult a nappali kórház és elsősorban az affektív és szorongásos betegek ellátására fókuszálnak.

A szakember beszámolójában kiemelte: sikerült megőrizni a szakma és az oktatás színvonalát, annak ellenére, hogy a graduális képzésben jelentős kihívásokkal kerültek szembe annak révén, hogy az aktív betegellátás a Kenézy Kórházba került. Azzal, hogy oktatásba bevonták a kórház szakorvosainak egy részét, sikerült biztosítani, hogy a hallgatók sokoldalú tapasztalatot nyerjenek.


Az elmúlt években az Általános Orvostudományi Kar Pszichiátria Tanszékén nagy hangsúlyt fektettek az oktatásfejlesztésre. A kiscsoportos oktatás és a közvetlen betegkapcsolatok mellett multimédiás képzési anyagok összeállításával, videódemonstrációk és interaktív esettanulmányok készítésével fejlesztették a képzés színvonalát. Emellett a szakterületükön kiemelkedő tapasztalattal és eredményekkel rendelkező hazai, valamint külföldi, például az Amerikai Egyesült Államokból és Brazíliából érkezett vendégek tartottak előadásokat.

Frecska Ede a Pszichiátria Tanszéken zajló oktató munka alapvető céljaként fogalmazta meg, hogy a tanulmányait befejező hallgató képes legyen a pszichiátriai betegség gyanúját felismerni, és a veszélyeztető állapotban lévő beteget azonnal ellátni. Ezen túl, a képzés során kulcsfontosságú feladat a mentális állapotok stigmatizációjának megszüntetése, a pszichiátriai zavar hamis mítoszának felszámolása.

Sajtóiroda – MM