A nemzetközi nyelvi kurzuson idén 21 anglisztika alap- és tanár-, valamint 8 mesterképzésben tanuló magyar és külföldi hallgató vett részt azzal a céllal, hogy fejlessze nemzetközi szóbeli készségeit.
Az óraterveket az Indianai Egyetem Nyelvtanulás Tanszékén (Department of Second Language Studies) oktató Burghardt Beatrix szakmai vezetése mellett készítették el az ott tanuló diákok – akik ezzel a kurzussal a tanári képesítéshez szükséges tanítási gyakorlatot teljesítették -, a Debreceni Egyetemen pedig Kardos Éva adjunktus, az Angol Nyelvészeti Tanszék vezetője koordinálta a programot.
- A kurzus elsődleges célja a nyelvfejlesztés, hiszen így hallgatóink Amerikában született és ott élő huszonévesekkel beszélgetve ismerkedhetnek az asszertív kommunikációval, emellett kulturális tapasztalatokat is szerezhetnek, ezen túlmenően pedig az angolszász vitakészséget is megismerhetik, amit később – többek között akár - kutatási projektek résztvevőjeként is hasznosíthatnak majd – mondta el a hirek.unideb.hu portálnak Kardos Éva.
Az alapképzéses hallgatók közül 14 elsőéves angolszakos a munka világára jellemző szituációkat gyakorolt Zoom segítségével nyolc héten át amerikai tanárszakos hallgatókkal.
Hét harmadéves nyelvészet iránt érdeklődő alapképzéses és nyolc nyelvészeti MA-t végző hallgató pedig a tudományos életben szükséges készségeket fejlesztette a szombati órák során.
Az intézet diákjai, a program résztvevői örömmel számoltak be tapasztalataikról az egyetemi hírportálnak.
A kurzus egyik hallgatója volt az Egyesült Arab Emírségekben élő iráni felmenőkkel rendelkező dubaji születésű Hajian Foroozan is, aki a Debreceni Egyetemen folytatja tanulmányait. Mint mondta: elsősorban az intézmény jó híre miatt esett a választása Debrecenre, de családi és baráti kapcsolatai révén is több szállal kötődik a városhoz.
– Mivel többnyelvű családból származom, számomra a tematikák közül így ez a téma volt a legérdekesebb, mivel össze tudtam hasonlítani, Amerikában hogyan viszonyulnak egymáshoz a más kultúrkörből érkezők, vagy más nyelveket beszélők. Rájöttem, hogy mennyire különbözik az angolszász kultúrán belül az amerikai és mennyire eltér utóbbitól a brit– fogalmazott Hajian Foroozan.
- Számomra nagyon érdekes volt, hogy a nyelvet anyanyelvi szinten beszélőktől tanulhattam, ugyanakkor az is érdekelt, hogy mennyire tér el az amerikai nyelvhasználat a Magyarországon tanult angoltól. Emellett azt is hasznosnak találtam, hogy megismertem olyan szavakat is, amelyeket Amerikában használnak, azonban az Egyesült Királyságban nem – összegezte röviden tapasztalatait Barabás Viktória 3. éves, végzős anglisztika szakos hallgató.
Kiss Nikolett angol nyelvészet mesterszakon folytatja tanulmányait.
- Most először vettem részt a programban, ami nagyon hasznos volt, és úgy érzem, nem csupán nyelvileg, hanem szakmailag is fejlődtem. Jó tanár-diák kapcsolat alakult ki a csoportunkban, amelyben a kétnyelvűségről beszéltünk a legtöbbet, hiszen szinte mindenki legalább 3 nyelven beszélt így ez mindenkit érdekelt. Jövőre, ha indul, újra jelentkezem a kurzusra – mondta Kiss Nikolett.
Bodnár Dániel elsőéves, angol-történelem tanárszakos hallgató úgy véli, a program rendkívül hasznos volt, hiszen a foglalkozások során elmélyítették az angoltudásukat.
- Minden tanórát követően házi feladatot kaptunk, amely egy-egy hangfelvétel rögzítését jelentette, az órák tematikáihoz igazodva. Személyes kedvencem az az óra volt, amikor a Csillagok Háborúja 4. részéből az Egy Új Reményből vett jelenet alapján tanulmányoztuk a beszéd félbeszakításának módszerét, ahol vagy Darth Vaderként, vagy az egyik birodalmi parancsnokként kellett végrehajtani a feladatot – idézte fel a tanulmányokhoz kötődő emlékezetes pillanatokat Bodnár Dániel.
A kurzus április 30-án szóbeli vizsgával zárult. Az intézet tervei szerint a programot a következő tanévben, 2023 tavaszán ismét meghirdetik az anglisztika alap- és a mester-, valamint tanárképzésben tanuló hallgatók számára.
Sajtóközpont - BZs