Virtuális Ambulancia az egyetemen

A járványhelyzet felgyorsíthatja az új kommunikációs megoldások alkalmazását az egészségügyben. A Debreceni Egyetem például egy korábban már tervezett telemedicina szolgáltatás, a Virtuális Ambulancia gyorsabb bevezetésével reagál a megváltozott helyzetre.

A COVID-19 járvány miatt drasztikus járványügyi intézkedésekre volt és van szükség. Ennek egyik következménye, hogy a nem akut ellátást végző, előjegyzéssel működő járóbeteg-szakrendelések csaknem teljesen leálltak az idült, vagy a tervezhető betegek ellátásával.

- Arról azonban nem szabad megfeledkeznünk, hogy ezek a krónikus betegek, betegségek nem gyógyultak meg a járvány kitörésével, vagy oldódnak meg maguktól. A kezdeti sokk után fel kell készülnünk arra is, hogy a nem fertőző krónikus, vagy más betegek állapota (a betegségek természetrajza szerint) romlani fog megfelelő ellenőrzés nélkül. Ezekkel a betegekkel foglalkozni kell a jelen helyzetben is – hangsúlyozta Tóth Tibor, a DE Kenézy Gyula Egyetemi Kórház járóbeteg szakellátásért felelős orvosigazgatója.

Éppen ezért a Debreceni Egyetem Klinikai Központjában és Kenézy Gyula Egyetemi Kórházban bevezetnek egy, a szakrendeléseket és a szakambulanciákat érintő, egységes elven működő elektronikus egészségügyi szolgáltatást. Ennek segítségével lehetővé válik a páciensekkel a személyes találkozás nélküli kapcsolattartás, szükség esetén szabályos telefonos konzultáció lebonyolítása. Ez az új elektronikus egészségügyi szolgáltatás a Virtuális Ambulancia nevet kapta.

- A fejlesztés lényege, hogy a páciens az intézmény által megadott telefonszámon kapcsolatba lép munkatársainkkal, akik egy orvosszakmai kérdéssor segítségével felmérik, hogy szükséges-e a beteget szakorvoshoz irányítani. Ha úgy ítélik meg, hogy igen, akkor a pácienssel egyeztetnek egy konzultációs időpontot. Az adott időpont előtt 10 perccel felhívják a beteget a megadott telefonszámon, egyeztetik az adatokat, majd kapcsolják a szakorvost, aki a beteget kikérdezi, javaslatokkal látja el, és ha szükséges, e-receptet ír – ismertette Vincze Szilvia, a DE Webportál-, Alkalmazásfejlesztés és VIR Központ vezetője.

Az orvos újabb telefonos konzultációt is javasolhat, illetve – szükség esetén – a járványügyi szempontok maximális figyelembevételével időpontot foglalhat a páciensnek egy személyes vizsgálatra.

A fejlesztés során készül egy olyan személyes internetes felület is, ahová bekerülnek a telefonos konzultáción keletkezett dokumentumok, illetve ahová a páciens maga is feltöltheti a betegségével összefüggő anyagokat, amelyeket így megoszthat orvosával.

- A Virtuális Ambulancia bevezetésének előnye, hogy a krónikus betegeknél biztosítható az egészségügyi ellátás folyamata a  jelenlegi járványhelyzetben is. Csak azoknál végeznek személyes vizsgálatot, akiknek az állapota ezt szükségessé teszi, a szakorvos indokoltnak találja. A fertőzés veszélyének elkerülésével jelentős számban biztosítható az orvos-beteg kapcsolat, csökkenthető a várható későbbi egészségügyi teher – emelte ki Tóth Tibor.

A járóbeteg szakellátásért felelős orvosigazgató hozzátette: az is fontos szempont, hogy a virtuális viziteknél bevonhatók a 65 évesnél idősebb szakorvosok, akik a legnagyobb betegellátási rutinnal, megfelelő szakmai tapasztalattal rendelkeznek. A jövőben a konzultáció kiterjeszthető az akut panaszokkal jelentkező betegekre is.

- A Debreceni Egyetem már készül arra az időszakra is, amikor a járványhelyzet engedi, hogy a szakrendelések újra betegeket fogadhassanak. Így a Virtuális Ambulancia szolgáltatás kapcsán, azzal összefüggésben az online páciens előjegyzési rendszer fejlesztését is megkezdtük. Első körben a nem beutalóköteles néhány szakma esetében lesz elérhető az a szolgáltatás, melynek segítségével a betegek akár otthonról is foglalhatnak maguknak időpontot – tájékoztatta a hirek.unideb.hu-t Vincze Szilvia központvezető.
 
A Virtuális Ambulancia elektronikus egészségügyi szolgáltatást a tervek szerint a Kenézy Gyula Egyetemi Kórházban még áprilisban, a Klinikai Központban pedig májusban vezetik be.

Sajtóiroda - CzA