Mi a (m)érték?!

A kultúra, a design, a divat, a reklám, a velük szorosan összekapcsoló fogyasztás, valamint a kortárs trendek és kihívások álltak a középpontjában annak a konferenciának, amely március 27-28-án több helyszínen várta az érdeklődőket. A tanácskozást egy régi hagyományt felélesztve rendezte meg a Debreceni Egyetem (DE) Bölcsészettudományi Kar (BTK) Művészeti Központja.

A Kultúra- környezet- épített környezet- design- divat – fogyasztás című kétnapos, interdiszciplináris szakmai találkozó azzal a céllal valósult meg, hogy az eltérő tudományterületen gondolkodó szakemberek a kultúrafogyasztásról és annak környezetre gyakorolt hatásairól értekezzenek a kortárs trendek és kihívások mentén.

– A kultúra körülvesz minket, mégis talán kevesebb hangsúlyt kap, mint a technika, a modern informatikai és mérnöki eredmények. Ezért is tartottuk fontosnak, hogy tudományos szempontok mentén közelítve vitassuk meg, hogy a kulturális értékek milyen úton jutnak el a társadalomhoz, azon belül az egyéni felhasználókhoz, és egyben azt is feltárjuk, milyen veszélyeket hordoznak magukban – fogalmazott a DE Főépületében tartott megnyitón Lakó Zsigmond.

A DE BTK Művészeti Központ igazgatója hangsúlyozta: az alkalmazott művészetek szerves részei a kultúrának és a környezetnek is, alapvető emberi igényeket vesznek figyelembe, mégis újabban egyre gyakrabban hallani környezetkárosító hatásukról, ezért a konferencia céljául tűzte ki, hogy minél árnyaltabb képet adjon – többek között – a design és a fogyasztás kétarcúságáról, a kreatív teremtésről és az ennek nyomában járó rombolásról, a fogyasztásra buzdító reklámokról, valamint a fogyasztói szokások alakulásáról és ezek széleskörű hatásmechanizmusairól.

A kar vezetése nevében Bozzay Réka egyetemi docens üdvözölte a megnyitó résztvevőit. Beszédében kiemelte: az ember nem csupán fogyasztó, hanem érző lény is, aki a kultúrán keresztül tud kapcsolódni a valósághoz, amelyhez a művészet számos kifejezési formája, köztük akár egy jól felépített színpadkép, múzeumok, filmek adhatnak teret, nem feledve, hogy az érték és a mérték mindig az ember marad.

- A rendezvény a korábbi divatfesztivál kibővített újjáélesztése, amelyhez a Bölcsészettudományi Kar több tudományterületének bevonásával biztosít lehetőséget szakmai eszmecserére oktatók, hallgatók és érdeklődők számára egyaránt – hangsúlyozta Váró Kata Anna, a program egyik főszervezője, a DE BTK Művészeti Központ adjunktusa.

A rendezvény keretében hat szekcióban – Divat- és designelmélet; Környezet, társadalom, gazdaság; Az építészet és az épített környezet új kihívásai; (M)érték: a fogyasztás, a kultúrafogyasztás legújabb lokális és globális tendenciák; Kortárs designirányzatok, reklámok, globális és lokális divatjelenségek; A változatos design – hangzottak el előadások, többek között a női jogok sérüléséről a fast fashion árnyékában, a kutyadivatról és divatebekről, a tudatos vásárlásról, gyermekkultúráról, épített- és zöldkörnyezetről, színházról, kultúráról.

A DE Főépületében tartott szakmai programok mellett a MODEM – Modern és Kortárs Művészeti Központban kerekasztal- és pódiumbeszélgetés, valamint divatbemutató, az Apolló moziban pedig filmvetítés színesítette a kétnapos programot.

Sajtóközpont – BZs

Fotó: Bódi Sándor, Vigh Levente