Magyarország népességéből - becslések szerint - csaknem nyolcszázezer fő alkotja a hazai cigányságot, több térségében 30 százalék feletti a roma közösségek aránya. Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megye számos településén az óvodás korcsoportokban a cigány gyermekek száma gyakran 60-90 százalék, a 15 és 64 év közötti romák 80 százalékának viszont csak általános iskolai végzettsége van.
A szegénység és a szociokulturális hátrányok leküzdésére sokan nem képesek egyedül. Ezért hozta létre a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara a Lippai Balázs Roma Szakkollégiumot, amely a roma származású és hátrányos helyzetű hallgatók tehetséggondozását, felzárkóztatását segíti. A hajdúböszörményi karon 15 éve kiemelt figyelmet fordítanak a roma származású hallgatók pedagógiai, módszertani képzésre.
- Évek óta sikeresen működik az országban egyedülálló nemzetiségi óvodapedagógus képzésünk, épp ezen a héten záróvizsgáztak a végzős hallgatóink, akik nyelvvizsgát is szereztek lovári nyelvből, és gyakorlatilag már mindenkinek van állása. Szeptembertől pedig elindul az új romológia alapszakunk, amelyre szintén nagy az érdeklődés – hangsúlyozta Bálint Péter dékán a Világrétra elnevezésű projekt zárókonferenciáján csütörtökön.
A rendezvény nyitóelőadásán Sörös Iván, az EMMI Gyermekesély Főosztályának vezetője is elismerően beszélt a kar elmúlt években végzett sikeres munkájáról a romaintegráció és oktatás terén. A tanácskozáson a Lippai Balázs Szakkollégium által indított 36 hónapos program eredményeiről számoltak be.
- A projekt célja az volt, hogy megakadályozza a roma származású és hátrányos helyzetű diákok lemorzsolódását, segítse a diplomához jutást. A szakkollégiumi mentorszolgáltatás keretében minden hallgatónkat egy oktató segítette tanulmányi előmenetelében, így a szakkollégiumi diákok végzési aránya mára meghaladta a 90 százalékot, ami országosan kiemelkedő – hívta fel a figyelmet Biczó Gábor tudományos dékánhelyettes.
A szakkollégiumban jelenleg 37 hallgató tanul a Debreceni Egyetem különböző szakjain. A programban részt vevő fiatalokat a diplomaszerzés mellett arra ösztönzik, hogy térjenek vissza saját közösségükbe és ott vállaljanak munkát.
- Kutatási tevékenységünket is arra használjuk, hogy érzékenyítsük hallgatóinkat a saját közösségük iránt. Azt feltételezzük, ha valaki egy nagyon szegény környezetből érkezik az egyetemre, akkor a kutatások révén kaphat egy olyan pespektívát, hogy értelmiségi szakemberként később sokat tud tenni saját közössége felzárkózásáért – tette hozzá a szakember.
A kutatási eredményeket számos magyar és angol nyelvű tanulmánykötetben összegezték, melyek közül néhány már a tananyag részét képezi. A szakkollégiumban tanuló hallgatók életútjáról pedig egy dokumentumfilm-sorozat is készült, hogy minél több hasonló sorsú fiatalt ösztönözzön tanulásra.
Sajtóiroda-TB