Új dékán az Informatikai Kar élén

Adattudományi képzések indítása, a jármű- és egészségiparhoz kapcsolódó informatikai kutatások ösztönzése, szolgáltató jellegének erősítése, a minőségi alapkutatás támogatása is az új kari vezető tervei között szerepel. Hajdu András július elsejével vette át az Informatikai Kar irányítását.

Hajdu András egyetemi tanárt, a Komputergrafika és Képfeldolgozás Tanszék vezetőjét bízta meg Szilvássy Zoltán rektor az Informatikai Kar dékáni feladatainak ellátásával. Az új kari vezető kinevezése három évre szól.

- Köztudott, hogy az informatikában óriási a munkaerőhiány, s erre reagálniuk kell a szakembereket képző felsőoktatási intézményeknek. Ráadásul ma már egyre több területről érkeznek igények, egyre nagyobb a nyomás, hogy más tudományágak szakemberei is megszerezzék ezt a speciális tudást. Az a célunk, hogy erre a kettős kihívásra is tudjunk válaszolni – jelentette ki Hajdu András dékán, aki az oktatási, kutatási célkitűzésekről és a hozzájuk kapcsolódó törekvésekről beszélt a hirek.unideb.hu-nak.

A július elsejével munkába álló kari vezető kifejtette: az IK hagyományos – programtervező informatikus, gazdaságinformatikus, mérnökinformatikus, informatikus könyvtáros, informatikatanár – alap-, mester- és osztatlan képzései mellett a tervek között szerepel a ma már az egészségügytől az iparig minden területet átszövő nagy mennyiségű adatokhoz kapcsolódó adattudományi, azaz data science képzés beindítása.

- Ez a szakterület az informatika egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense, amely a mesterséges intelligencia, nagy mennyiségű adatfeldolgozás (Big Data), felhőszolgáltatás (cloud computing), mélytanulás (deep learning) legújabb technológiáit hasznosítja. A képzés formája egyelőre kérdéses, hiszen hazánkban jelenleg még nincs ilyen alapszak. Ugyanakkor, a már az iparban dolgozó mérnökök vagy más tudományterületek – a biológiától a közgazdaságtanon át a vegyiparig – szakemberei részére elég lenne egy szakirányú továbbképzési szak – tájékoztatott Hajdu András.

Az új dékán célja a mesterképzések vonzerejének növelése, hiszen évek óta tapasztalható, hogy a kar hallgatóit már az iskolapadból „levadásszák” a cégek, s a hallgatók többsége a vonzó anyagi feltételek és a karrierlehetőség mellett dönt az újabb két év tanulás helyett. Ehhez kapcsolódóan vizsgálják a duális képzés bevezetésének a lehetőségét, valamint lépéseket tesznek a lemorzsolódás csökkentésére is.

- Olyan hatékony megoldást szeretnénk kidolgozni az MSc-képzésekre, hogy a hallgatóknak megérje az egyetemen maradni, részt venni a különböző kutatási programokban, megismerni a tudományos életpálya nyújtotta lehetőségeket – sorolta Hajdu András.

A kari vezető fontos törekvése, hogy elmélyítse a közös munkát – mind az oktatás, mind a kutatás területén – a műszaki, mérnöki, klinikai területek képviselőivel is.

- Az egyetem és a város életében egyre nagyobb szerepet játszik a műszaki terület, azon belül is a járműipar, aminek a legnagyobb fejlődés előtt álló szegmense az önvezető járművek világa. Ez az ágazat– amely a szemünk láttára alakul ki – a legújabb infokommunikációs technológiákat alkalmazza a nagy sebességű hálózatoktól a gépi tanulásig. Éppen ezért létfontosságú, hogy versenyképes tudással rendelkezzünk ezen a területen. A kutatások terén szeretnénk szolgáltatóként megjelenni a piacon, a klasszikus módszertani megoldások mellett az új technológiák felhasználásával határozottan nyitni az ipari szereplők és a többi kar felé. Utóbbi esetben nagy hangsúlyt fektetünk az intézmény multidiszciplinaritásában rejlő lehetőségek kiaknázására – jelentette ki az új dékán.

A kar nemzetköziségéről szólva Hajdu András elmondta, hogy a külföldi hallgatók között mindig népszerűek voltak a kar képzései, s ezt kihasználva szeretnék növelni számukat a PhD-képzésben is, amely hozzájárulhat a tudományos tevékenység és eredmények erősítéséhez. Hozzátette: egyeztetéseket folytatnak kettős diplomát adó képzések létrehozásáról is, amelyek a külföldi hallgatók számának emelése mellett a magyar diákok és oktatók mobilitására is jó hatással lenne.

Sajtóiroda - TPL