A konferencia, melynek középpontjában a fenntartható és balesetmentes mobilitás állt, kiváló lehetőséget nyújtott az iparági szereplők, a szakképzés, valamint a terület iránt érdeklődő diákok, hallgatók eszmecseréjére.
- Nagyon fontos, hogy a régió járműipari vállalatai a tudománnyal, az oktatással együttműködve alakítsák ki a lehetőséget a jövő generációja számára. A regionális adottságokból, illetve a városba betelepülő járműipari cégek tevékenységéből fakadóan a Debreceni Egyetemnek primátusa van a régióban a fenntartható mobilitáshoz kapcsolódó műszaki, informatikai, valamint gazdasági és környezetvédelmi képzéseket illetően. A fiatalok számára ez egy óriási lehetőség, hiszen itt olyan piacképes oklevelet szerezhetnek, amely munkaerejük értékét messzemenőleg meghatározza, az itt tevékenykedő cégek pedig magasan kvalifikált szakemberekhez juthatnak – hangsúlyozta megnyitóbeszédében Kossa György, a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke.
A rendezvényen az intézmény mobilitási és járműipari képzési központ létrehozásáért felelős ágazatfejlesztési rektorhelyettese a járműipari trendek gyors, szinte megjósolhatatlan változásaira hívta fel a figyelmet. Ailer Piroska kiemelte: a mérnököknek és az őket képző oktatási intézményeknek is folyamatosan követni kell a kor kihívásait, amihez mindig fontos alapot és tudást nyújtanak az ehhez hasonló szakmai konferenciák.
A fenntarthatóság mellett a hazai közlekedésbiztonság is szóba került a közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár előadásában. Bói Lóránd elmondta: a közúti balesetek száma 2019 óta javuló tendenciát mutat. Továbbra is személygépkocsikkal történik a legtöbb baleset, főként a sebesség túllépése miatt. Az idén meghirdetett, 2025-ig tartó Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogrammal szeretnének a korábbi évekhez képest még jobb eredményeket elérni.
Az államtitkár részletesen beszélt a Zöld Busz Programról, melynek révén ma már csaknem 200 zöld busz rója az utakat, de az összes állomány 95 százaléka még mindig hagyományos dízelüzemű jármű. Bói Lóránd kitért a mikromobilitás szabályozási kérdésére is.
- Az elmúlt időszakban áttekintettük az elektromos rollerek és az ezekhez hasonló járművekkel kapcsolatos nemzetközi szabályozásokat, amelyek rendkívül változatosak. Tudjuk, mennyire sürgető kérdés az ilyen járművek közlekedésének szabályozása, ezért már elkészítettünk egy tervet, melyben javasoljuk, hogy a 25 km/óránál alacsonyabb sebességre képes eszközökre a kerékpárra, az annál gyorsabb járművekre pedig a segédmotorra érvényes szabályokat alkalmazzuk – összegezte az államtitkár.
A konferencián Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke is ezt a kérdést járta körbe előadásában. A politikust követően a térség legnagyobb járműipari vállalatainak vezetői és a DE Műszaki Kar dékánja beszélt tapasztalataikról, törekvéseikről a témában tartott szakmai fórumon.
Sajtóközpont-TB
A legismertebb járműipari vállalatok, a szakminisztérium és a Debreceni Egyetem képviselői tartottak előadásokat azon a szakmai fórumon, melyet az ország legnagyobb járműipari seregszemléje, a Debrecen Drive kapcsán rendeztek pénteken a Nagyerdei Stadionban.