Debrecen Drive: a jövő meghajtási módjait keresték

Milyen energiával fogják mozgatni a jövő autóit? Erre a kérdésre keresték a választ elsősorban az autóiparban érdekelt szakemberek, döntéshozók a Debrecen Drive szakmai konferenciáján pénteken. A Debreceni Egyetem rektora kiemelte: Debrecenben együttműködnek a német, a kínai és a magyar autóipari beruházások, amelyekhez az egyetem kiválóan képzett munkaerőt biztosít.

Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem (DE) rektora a rendezvényen elmondta: a világban még nem dőlt el, melyik irányba fejlődik tovább a járműipar. Egyszerre vannak jelen az elektromos és a belső égésű motorok, miközben vámháborúk dúlnak. Ezzel szemben Debrecenben együttműködés tapasztalható, itt jól megférnek egymás mellett a német, a kínai és magyar autóipari befektetők.

- A Debreceni Egyetem azon dolgozik, hogy azok a munkavállalók, akik belépnek ezekbe a járműipari üzemekbe, minél sokoldalúbbak, képzettebbek legyenek, mert az az érzésem, hogy hosszútávon a tudás és a kooperativitás fogja leginkább meghatározni a versenyképességet – mondta el Szilvássy Zoltán.

Debrecen polgármestere szerint a város gazdasága elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt években. Az egyik legdinamikusabb erősödést a járműipar és a gépipar produkálja, az ezekben az ágazatokban foglalkoztatottak száma közelíti a nyolc ezret és a közeljövőben elinduló ilyen üzemek tovább növelik majd ezt.

- A folyamatnak köszönhetően nagy lendületet kapott a debreceni oktatás is, a Debreceni Egyetemen több ezerrel nőtt a hallgatók száma, új mérnökképzések indultak, a Műszaki Kar a közelmúltban új épületszárnnyal, laborokkal gazdagodott – emlékeztetett Papp László.

Papp László úgy vélte, hogy a debreceni járműipar töretlen erősödése miatt a Debrecen Drive a következő évtizedekben Közép-Európa egyik legnagyobb jármű showjává válhat, amely nem csak a szórakozásról, hanem a tudásról és a fejlődésről is szól.

Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti Bizottságának elnöke arról beszélt, hogy amióta az első emberek lóhátra ültek és feltalálták a kereket alapvető az igény a közlekedésre, így a járműiparnak is lesz jövője. Az viszont nyitott kérdés, hogy mivel fogjuk hajtani a járműveinket.

- Ebben a tekintetben diverzifikálódik a világ, egyszerre lesz jelen az elektromos és belsőégésű motor, sőt olyan hajtásláncok is lehetnek, amiket most még nem tudunk elképzelni, ezért nyitottnak kell lenni az újításokra – mutatott rá.

A rendezvény kerekasztal-beszélgetési részében Husi Géza, DE Műszaki Kar dékánja elmondta: 100-110 éve még nagyjából ugyanannyi elektromos jármű volt a piacon, mint belső égésű. Akkor az utóbbiak aránya nőtt, most az elektromosoké emelkedik, ami annak is köszönhető, hogy az Európai Unió 20235-ig szeretné elérni, hogy már csak nulla károsanyag kibocsátású autókat lehessen az unióban forgalomba hozni.

Úgy vélte, hogy a közeljövőben valószínűleg a hibrid, illetve a tölthető hibrid hajtású autók fognak nagyobb számban megjelenni az utakon.

- A mérések szerint az elektromos autó üzemeltetése 80 kilométer/órás sebességig gazdaságosabb, mint a belső égésűé. Vagyis városban elektromos autót, hosszabb távon, autópályán benzinest lenne jobb használni. A mérnökök feladata megtalálni, hogy miként lehet átkapcsolni a két hajtás között – jelentette ki Husi Géza.

A kari vezető arról is beszélt, hogy Magyarországon ma 15 percenként változik az áram ára, amikor sokat süt a nap előfordul, hogy nagyon olcsó, vagy éppen negatív az áram ár. A DE-n folynak olyan kutatások, amelyeknek az a célja, hogy minden időben a lehető legelőnyösebb áron töltsük az akkumulátorunkat. Így sokkal olcsóbbá válhatna a közlekedés – tette hozzá a DE MK dékánja. 


Sajtóközpont - OCs