Mivel játsszon egy bölcsődés?

Már a három év alatti gyerekek is digitális eszközökkel töltik szabadidejük nagy részét mozgás és szabad játékok helyett – többek között erről is szó volt a Kisgyermeknevelők lll. Szimpóziumán a Debreceni Egyetemen.

Nem labdáznak, nem fogócskáznak, nem másznak fára a mai gyerekek, és ez a legkisebbekre is igaz. Már két-három évesen is sokkal inkább a laptopot vagy az okostelefont veszik a kezükbe, miközben ez az az életkor, amikor a nagymozgásos terápiákkal meg lehet alapozni a későbbi, alapvető készségeket.

- A kisgyermeknevelőknek – a civilizáció kihívásaira reagálva – olyan tevékenységeket kell beépíteniük a bölcsődések mindennapjaiba, amelyek teret adnak a kreativitásnak, a szabad mozgásnak, az öröm kifejezésének. Az ilyen mozgásfajták sajnos egyre inkább kimaradnak a 3 év alatti korosztály életéből, pedig ezek segítségével épülnek ki azok az idegrendszeri hálózatok, amelyekre később az olvasás-, az írás- és a tanulási készség alapozható – hívta fel a figyelmet Szabó Edina, a Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Pszichológiai és Gyógypedagógiai Tanszékének docense.

A Kisgyermeknevelők Szimpóziumát harmadik alkalommal hirdette meg az egyetem hajdúböszörményi kara a hallgatók, valamint a régió intézményeiben dolgozó szakemberek számára, ezúttal a korai anyanyelvi és idegennyelvi fejlesztés lehetőségeit állították a középpontba.

- A csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szakunkon tanulók komplex pszichológiai, pedagógiai, módszertani és gyakorlati oktatásban részesülnek. A képzési és kimeneti követelmények mellett az új jelenségeket is be kell építenünk a képzésbe, így foglalkozunk azzal például, hogy a digitális készülékek ma már a bölcsődés korosztálynál is megjelennek játékeszközként – ismertette Szerepi Sándor oktatási dékánhelyettes.

A szimpóziumon szóba került a pedagógusi pálya népszerűségének növekedése, elhangzott: ebben az évben jelentősen megnőtt a csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzésre jelentkezettek száma a Debreceni Egyetemen.

- Országos jelenség, hogy a huszonöt-harminc éve pályán lévő kollégák szeretnének bekapcsolódni az életpályamodellbe, a számukra indított levelező képzésünk rendkívül népszerű. Emellett az óvodapedagógus szakunk iránt nőtt meg jelentősen az igény, így összességében 24 százalékkal emelkedett idén a hallgatói létszám karunkon – tette hozzá Bálint Péter dékán. 

 

Sajtóiroda - TH