Gyakorlat a középpontban

Változásközpontú, fejlődéscentrikus és folyamattámogató gyakorlatra van szükség az óvodapedagógiában. Levelező és nappali tagozatos hallgatóinak szervezett pénteken mentorkonferenciát a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara.

- Az egyetem hajdúböszörményi kara olyan szakmai tudásbázist épít a hivatásukat gyakorló szakemberek bevonásával, amelyre nagymértékben számíthat a Kar a gyakorlati képzés során – hangsúlyozta Pósánné Rácz Annamária a pénteki rendezvény megnyitóján.
A Debreceni Egyetem oktatási igazgatója kifejtette: azzal, hogy valakinek kiadjuk a diplomáját, nem engedhetjük el a kezét.

- A mentorság egy három lépcsős tevékenység: már az egyetemi évek alatt elkezdődik a hallgatók mentorálása, a gyakornoki idő alatt folytatódik, de a több éve pályájukon lévő pedagógusoknak, köztük a mentortanároknak is szükségük lehet szakmai támogatásra az új kihívások, változások kezelésére. Egy olyan szakmai támogató rendszer, ún. mentorműhely kialakításán dolgozunk a tanárképzésben is, amelyben mindenki mindenkitől tanulhat. Ez a konferencia többek között ezt is célozza – tájékoztatott Pósánné Rácz Annamária.

- A hallgatók segítséget igényelnek, akkor is, amikor elhagyják az iskolapadot, és megkezdik gyakorlati felkészülésüket a kitűzött pályájukra. A mentori rendszer ennek a szakmai támogatásnak az eszköze – jelentette ki Szerepi Sándor, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karának oktatási dékánhelyettese.

- Kritikus pontja a pedagógusképzésnek a szakmai gyakorlat. Rejtett buktató, hogy tudunk-e olyan gyakorlatot biztosítani az idáig eljutó hallgatóinknak, amely végén pedagóguskét helyezkednek el az itt diplomát szerzők – mondta Pálfi Sándor, a Gyermeknevelési Tanszék vezetője. A mentor az egyik legfontosabb pillére ennek a gyakorlatközpontú oktatásnak, feladata hogy modellt adjon és segítse a hallgatót az önálló tevékenységben.
Pálfi Sándor kiemelte: a konferencia egyik témája az újragondolás, hogy a tanterv gyermekközpontúsága mellett és a gyakorlatban is megjelenjen a  hallgatóbarát szemlélet. Ezt célozza a folyamatértékelés is, amely során a megkétszerezett gyakorlat alatt a fejlődést végig nyomon követve kap minősítést a diák.

- A korábbi években a kar ajánlotta az óvodákat a hallgatók számára, ez az utóbbi két évben fokozatosan megváltozott – hangoztatta Vargáné Nagy Anikó, a Gyermeknevelési Tanszék főiskolai docense, gyakorlatért felelős koordinátor. Most a diákokat irányítják az intézményekhez, ezzel is segítve egyebek mellett a kisebb települések pedagógusutánpótlását. A kar idén először tíz partner óvodájának a Kiváló Gyakorló Hely címet adományozott.

A köznevelési törvényi változásaira hívta fel a figyelmet Lizanecz Edina, az EMMI Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárság Köznevelési Stratégiai Főosztály szakreferense. Az óvodapedagógusok feladata a nevelés és a sok játék, ez szolgálja a leginkább kisgyermekek fejlődést, hogy felkészüljenek életük következő lépcsőfokára, az iskolai évekre.

Februárban 90 levelezős és 57 nappali tagozatos hallgató kezdi meg nyolc hetes egyéni komplex gyakorlatát.