24 óra a klímaváltozás jegyében

Egy nap áll a Climathon versenyen résztvevő hallgatók rendelkezésére, hogy innovatív megoldásokat dolgozzanak ki a klímaváltozás közlekedésfejlesztésre gyakorolt hatásainak mérséklésére.

Hogyan csökkenthető a károsanyag-kibocsátás Debrecen tömegközlekedésében? Miként fejleszthető a környezettudatosság a lakosság körében? Ilyen kérdésekre keresik a választ a hallgatók a Böszörményi úti campuson péntek reggel 10-től 24 órán át. A Kerpely Kálmán Szakkollégium Magyarországon egyedüliként csatlakozott a világméretű akcióhoz, a Climathon 2016-hoz.

- Ezen a napon a világ 36 országának 59 városában egy időben dolgoznak a klímaváltozás-okozta problémákon a szakértők és az egyetemisták. A mi hallgatóinknak szombat reggel 10 óráig van lehetőségük arra, hogy a kiválasztott témakörhöz, Debrecen közlekedés-fejlesztéséhez innovatív ötletekkel járuljanak hozzá – köszöntötte a résztvevőket Nagy János professzor, a szakkolllégium elnöke a workshop megnyitóján. 


- A klímaváltozás hatásainak kezelése létfontosságú, néhány hónappal ezelőtt erről tartott előadást itt a campuson Áder János köztársasági elnök is. Az pedig külön elismerésre méltó, hogy működik a Debreceni Egyetemen olyan szakkollégium, amely kimondottan ezt a területet kutatja – jegyezte meg Bács Zoltán kancellár.


A Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karon 2010-ben fogalmazták meg – hallgatói kezdeményezésre – a Zöld Campus gondolatát a környezettudatosság jegyében. Azóta többek között madáretetőket helyeztek ki, kerékpártároló- és javító állomásokat, valamint szelektív hulladéktároló szigeteket alakítottak ki.
- Létrehoztuk a Szárazgazdálkodási Központot is, ami több intézet klímaváltozással összefüggő kutatásait fogja össze, most pedig egy elektromos töltőállomás létesítését tervezzük – sorolta Komlósi István dékán.


A különböző karok kutatásaira, illetve az egyetem hallgatóira az ipari partnerek is építenek. A város autó- és trolibuszainak gyártója, az Inter Tan-ker Zrt. például oktatási központot és egy mini buszgyárat épít Debrecenben, egyetemi tudásbázissal.

- Az üzemben, ami terveink szerint jövőre indulhat be, a Műszaki Kar hallhatói vehetnek majd részt a kutatás-fejlesztésben, illetve olyan tudást sajátíthatnak el, ami versenyképessé teszi őket a piacon – jelentette be Kossa György elnök-vezérigazgató.

Debrecen a tömegközlekedés és a légi forgalom területén is környezetvédelmi kihívások előtt áll, ezeket Herdon István, a XANGA Cégcsoport igazgatója és Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója ismertette a worshop résztvevőivel, majd Reszegi László, az EDC Debrecen SMART City-szakértője mutatta be a városvezetés innovációs elképzeléseit.


A hallgatók ezt követően csoportokban kezdték meg az innovatív megoldások kidolgozását. Az ötleteket szombat reggel 10 órakor szakmai zsűri bírálja el.