A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Igazságügyi Orvostani Intézete, az intézetvezető, illetve az Intézetben közalkalmazottként dolgozó igazságügyi orvosszakértők az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvénynek megfelelően végzik tevékenységüket.
Az igazságügyi orvosszakértői tevékenység szempontjából megkülönböztetünk intézményi, illetve intézeti tevékenységet. Az intézmény alkalmazásában álló szakértők tevékenységüket kizárólag intézményi keretek között végezhetik, azonban az intézetek alkalmazásában álló szakértők – mint amilyenek a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Igazságügyi Orvostani Intézete foglalkoztatásában álló alkalmazottak – egyéb módon is elláthatnak szakértői feladatokat. A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Igazságügyi Orvostani Intézete nem minősül intézménynek.
A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Igazságügyi Orvostani Intézete egyetemi intézet, amely az alaptevékenységén kívül igazságügyi szakértői tevékenységet is ellát. A hivatkozott jogszabály alapján az intézeti igazságügyi orvosszakértői tevékenység nem összeférhetetlen azzal, ha az Intézet által alkalmazott, a szakértői névjegyzékben szereplő orvosszakértők igazságügyi szakértői tevékenységüket önálló tevékenységként, egyéni vállalkozóként, társaság vagy szolgáltató tagjaként vagy alkalmazottjaként végzik.
Az igazságügyi orvosszakértői vélemény elkészítése túlnyomórészt hatóságok és bíróságok által történt kirendelés alapján valósul meg. A kirendelő szerv végzésében foglalt döntése határozza meg a szakértői munka elszámolási módját. Amennyiben a kirendelés az Igazságügyi Orvostani Intézet nevére érkezik, úgy az igazságügyi szakértői vélemény is a szakértői intézet nevében, annak vezetőjének ellenjegyzésével készül el. Ebben az esetben a szakértői tevékenységek kapcsán felmerülő költségeket tartalmazó díjjegyzék az egyetemi intézet által kerül kiállításra, csakúgy, mint a jogerős díjmegállapító végzés kézbesítését követően kiállított számla. Saját névre érkező kirendelés esetén az igazságügyi szakértő saját nevében adja ki mind az igazságügyi szakértői véleményt, mind a díjjegyzéket, és a saját nevében állítja ki a kapcsolódó számlát is.
A Debreceni Egyetem évtizedes gyakorlatának megfelelően, amennyiben saját nevén kerül bírósági kirendelésre az adott szakértő, úgy a szakértői munkával kapcsolatosan felmerülő anyag- és eszközhasználati költséget (ún. költségátalányt) a Debreceni Egyetem Igazságügyi Orvostani Intézet javára kéri megállapítani.
Szeretnénk hangsúlyozni, hogy már jóval a sajtóban most megjelent cikk előtt elindult egy belső vizsgálat, mely az Igazságügyi Orvostani Intézet teljes működését tárja fel annak érdekében, hogy a lehető legtranszparensebben és egyértelműbben követni lehessen a működés teljes környezetét, az ellátandó feladatokat az oktatástól az igazságügyi szakértői tevékenységig.
Tekintettel arra, hogy az Intézetben az országos átlaggal összehasonlítva nagyszámú szakértő (7 szakorvos és 2 szakorvos-jelölt is) dolgozik, meggyőződésünk, hogy a Debreceni Egyetem egyik alapvető feladata a területet érintő jelentős szakemberhiány jövőbeli pótlása.
Összegezve: nem helytálló a sajtóban megjelent azon állítás, mely szerint a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Igazságügyi Orvostani Intézetében dolgozó igazságügyi orvosszakértők ugyanazért a munkáért „évek óta dupla fizetést kaptak”. A Debreceni Egyetem minden körülmények között szigorúan veszi a jogszabályok betartását, és különösen ügyel arra, hogy az egyes szervezeti egységek működése transzparens és nyomonkövethető legyen.
Kelt: Debrecen, 2018. június 29.
Letölthető dokumentumok
Dokumentum