Tájékoztatás banki ügyintézőnek álcázott adathalász telefonhívások (vishing) kapcsán

Tisztelt Munkatársak!

A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI) figyelmeztetésének megfelelően tájékoztatást adunk ki a banki ügyintézőknek álcázott adathalász telefonhívások (vishing) kapcsán az Egyetemi munkavállalók számára.

Amennyiben Ön egy olyan telefonhívást kap, amelyben a telefonáló „ügyintéző” arra hivatkozik, hogy a számlavezető bank egy gyanús tranzakciót észlelt, ezért az ügyfél számláján biztonsági intézkedéseket kell tenni, amihez Önnek állítólag meg kellene adnia internetbankos jelszavát, bankkártyájának adatait vagy egy alkalmazást kellene telepítenie, az alábbiakat javasoljuk:

- Ilyen gyanús megkeresés esetén javasoljuk, hogy szakítsa meg a telefonhívást, majd hívja fel bankjának megbízható ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez! A telefonszámról például a pénzintézet hivatalos weboldaláról tájékozódhat, amit célszerű előre lementenie a telefonos kontaktjai közé.

- Egyből gyanút foghat, ha a telefonáló a hívás során számlavezető bankjának megnevezését kéri vagy nem is az Ön bankjától keresi. Más pénzintézet nem tud felvilágosítást adni az Ön tranzakcióiról, illetve nem tudja átkapcsolni a telefonhívást az Ön bankjához.

SOHA NE adja meg a bankkártyája adatait, internetbanki jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját! A bank ezeket az információkat sosem kéri el.

SOHA NE telepítsen kérésre alkalmazást telefonjára vagy más digitális eszközeire! A csalók a legtöbb esetben az AnyDesk vagy TeamViewer nevű szoftverek telepítésére próbálják rávenni az áldozatokat. Ezek a programok távoli hozzáférést biztosíthatnak az Ön eszközéhez, a csaló így láthatja, amint belép az internetbanki felületére. Léteznek banki alkalmazások, azonban a pénzintézetek sosem kérik azt, hogy bármilyen alkalmazást telepítsen.

SOHA NE utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.

Amennyiben csalás áldozatává válik, minél hamarabb forduljon számlavezető bankjához segítségért! Fontos tudnia, hogy a jogszabályok szerint a bank köteles kivizsgálnia az esetet, azonban nem garantált, hogy sikerrel is jár, emellett a bizonyíthatóan az ügyfél által jóváhagyott, illetve az ő súlyos gondatlansága vagy csalárd magatartása miatti tranzakciók esetében a bank akár mentesülhet is a kártérítéstől.

A pénz visszaszerzésének esélyét jócskán növeli, ha az ügyfél az eset számlavezető bank részére történő bejelentését követően azonnal rendőrségi feljelentést is tesz.

A digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, illetve megtévesztésével támadnak. A Magyar Nemzeti Bank részvételével a KiberPajzs kezdeményezésben együtt dolgozó hatóságok (pl. NBSZ-NKI) és piaci szereplők aktívan dolgoznak a kibercsalások visszaszorítása, illetve az ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése érdekében. Ennek keretében jelenleg is kommunikációs kampány zajlik, amely a banki ügyfelek segítségére lehet abban, hogy felismerjék a visszaéléseket, és ne váljanak áldozattá.

További információért látogassa meg a KiberPajzs weboldalát: https://kiberpajzs.hu/

Debrecen, 2023.07.04.

 

Közzététel dátuma
Letölthető dokumentumok

Események

Az olvasás és az írás tanításának összetett folyamatairól, az olvasási készségek fejlesztéséről, a hatékony tanítási módszerekről rendez konferenciát a Belügyminisztérium a Debreceni Egyetemen 2024. november 22-én, pénteken.

Testről vagy lélekről? címmel a depressziók sokféleségéről és küldő-belső okairól tart előadást a Magatartástudományi délutánok sorozat keretében Gonda Xénia november 22-én, pénteken.

A Szenior Egyetem keretében Szekanecz Zoltán, az Általános Orvostudományi Kar Reumatológiai Tanszékének vezetője tart előadást Korral járó mozgásszervi betegségek címmel.