Mi a (m)érték?! - Kultúra- környezet- épített környezet- design- divat – fogyasztás címmel interdiszciplináris konferenciát szervez 2025. március 27-28-án a Debreceni Egyetem (DE) Bölcsészettudományi Kar (BTK) Művészeti Központja.
A rendezvény célja, hogy az eltérő tudományterületen gondolkodó szakemberek a kultúráról, a környezetről, az épített környezetről, a designról, a divatról, a reklámról és a velük szorosan összekapcsolódó fogyasztásról, kultúrafogyasztásról és mindezek környezetre gyakorolt hatásáról értekezzenek a kortárs trendek és kihívások mentén.
A jelentkezés határideje: 2024. december 1.
Jelentkezni a konferencia honlapján lehet: https://konferencia.unideb.hu/node/1509
Szekciók
• Divat- és designelmélet
• Környezet, társadalom, gazdaság
• Az építészet és az épített környezet új kihívásai
• (M)érték: a fogyasztás, a kultúrafogyasztás legújabb lokális és globális tendenciái
• Kortárs designirányzatok, reklámok, globális és lokális divatjelenségek
• A változatos design – projektbemutatók
Kapcsolat: muveszeti.kozpont@arts.unideb.hu
Fővédnök: Dr. Lakó Zsigmond, a DE-BTK Művészeti Központ Igazgatója
Főszervező: Dr. Váró Kata Anna, a DE-BTK Művészeti Központ oktatója
Szervezők: Balogh Dóra, Lengyel Emese, Lengyel Zsanett
Az alkalmazott művészetek szerves részei a kultúrának és a környezetnek is, alapvető emberi igényeket vesznek figyelembe, mint a biztonság és a védelem, mégis újabban egyre gyakrabban hallani környezetkárosító hatásukról. A konferencia célja, érthetőbbé és átláthatóbbá tenni az említettek kapcsolatát, hogy minél árnyaltabb képet kapjunk például a design és a fogyasztás kétarcúságáról, a kreatív teremtésről és az ennek nyomában járó rombolásról, a fogyasztásra buzdító reklámok, valamint a fogyasztói szokások alakulásáról és ezek széleskörű hatásmechanizmusairól.
A divaton és a designon keresztül többek közt formák, színek, márkák, divatházak, értékek, motívumkincsek jönnek létre, de bizonyos területei rávilágítanak az iparág környezetszennyező hatására, amelynek egy-egy szemléletes aspektusa a tömeggyártás és túltermelés. A divatipar az egyik legszeszennyezőbb iparág: számos fast fashion márka a tömeggyártás és a jelen médiakörnyezet apparátusát felhasználva a fogyasztók újdonságra való igényét kielégítve gyárt öltözékeket, kiegészítőket, ugyanakkor az ő reklámjaikban is egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság és a környezet megóvása. Az építészet, épített környezet is új kihívásokkal került szembe az utóbbi évtizedekben, ahogy más, a designhoz és kultúrához szorosan kapcsolódó iparágak, a kultúrafogyasztási szokásokról nem is beszélve. A kultúrafogyasztás és annak változása is kiemelt figyelmet érdemel, mint a fogyasztás egy fontos, a fogyasztói szokásokat nagy mértékben árnyaló aspektusa.
A konferencia megadott témaegységei a kultúra, a környezet, az építészet, a design, a divat, a reklám és a fogyasztás komplex jelenségeire összpontosítanak, azok különféle értelmezési regisztereit helyezik középpontba.
A divat mellett a designgyakorlat és designelmélet, a környezet és környezeti hatások, az építészet és az épített környezet, a kultúrafogyasztás és a fogyasztói kultúra területeinek is lehetőséget adva várják a jelentkezéseket a különböző szekciókba. Aktív kutatók, felsőoktatásban dolgozók és PhD-hallgatók, valamint még BA, BSc, MA, vagy MSc hallgatóként tanulmányokat folytató, a tudományos munka iránt nyitott hallgatókat.